شناسنامه علمی نشریه دوره 23، شماره 93، بهار 1398
text
article
2019
per
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
23
v.
93
no.
2019
1
92
https://www.iranrubbermag.ir/article_89926_f8ae63be3081f25d6dbb728a7ad4399c.pdf
قفل تأمین
سعید
تقوایی گنجهعلی
مرکز تحقیقات صنایع لاستیک
author
text
article
2019
per
در دو ماه پایانی سال گذشته بر آن شدیم تا با تشکیل جلسههایی با نام “هماندیشی متخصصان صنعت تایر کشور”، با حضور صاحبان فکر و اندیشه و تجربه در این صنعت، راهکارهای برونرفت از شرایط تحریم را بررسی کنیم و پیشنهادهای مطرح شده را به مسؤولان کشور و صاحبان صنعت لاستیک ارائه دهیم. در این جلسهها که با استقبال بینظیر اصحاب فکر صنعت تایر تشکیل و با مشارکت بالغ بر 200 نفر روبهرو شد، دغدغهی همهی عزیزان، تأمین نشدن بهموقع مواد اولیه و تجهیزات فنی بود و عمده پیشنهادها و راهکارها برای کمک به بازکردن قفل تأمین بود.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
23
v.
93
no.
2019
3
4
https://www.iranrubbermag.ir/article_89925_9d82cfdacb4bf0fd7029dcaf82b39767.pdf
تعیین زمان استاندارد اپراتور برای انجام عملیات ساخت تایر رادیال سبز برای خودروی سواری، با درنظر گرفتن عدم قطعیت (مطالعهی موردی: گروه صنعتی بارز)
علی
سلطانپور
کارشناس اداره برنامهریزی و مهندسی صنایع گروه صنعتی بارز
author
سید مهدی
پورباقری
مدیر اداره برنامه ریزی و مهندسی صنایع گروه صنعتی بارز
author
شهرام
آریافر
استادیار بخش مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
author
text
article
2019
per
یکی از مشکلهای پیشِ روی سازمانها و مؤسسهها، تعیین تعداد نیروی انسانی موردنیاز است. در همینباره روشهای زمانسنجی، کاربرد گستردهای یافتهاند. یکی از پرکاربردترین این روشها استفاده از کرنومتر، با درنظر گرفتن ضریب عملکرد، به روش وستینگهاوس است که در آن عنصرهای کاری، ثبت زمانهای مربوط به عنصرهای کاری، تعداد مشاهدههای لازم برای محاسبهی زمانهای نرمال و استاندارد و نیز ضریبهای عملکرد مربوطه، مشخص و جمعآوری میشوند. سپس با درنظر گرفتن موردهای یادشده، اقدام به محاسبهی زمانهای نرمال و استاندارد میشود.در این پژوهش، هدف تعیین زمان استاندارد اپراتورِ دستگاه ساختِ گرینتایر رادیال برای خودروهای سواری، در گروه صنعتی بارز است. از آنجا که زمانسنجی یکی از موضوعهاییست که انسان بهطور مستقیم و مشخص در آن نقش دارد و باتوجه به اینکه روشهای ارائهشده، مانند روش وستینگهاوس، موضوعها را با درنظر گرفتن قطعیت مورد بحثوبررسی قرار میدهند، قطعیت بهکارگرفتهشده در این موضوعها- با توجه به نتیجههای بهدست آمده- سبب بروز خطا در محاسبهها و گاهی تصمیمگیریهای اشتباه، میشود؛ بنابراین در این پژوهش با بهرهگیری از عدم قطعیت فازی، دربارهی ضریبهای عملکرد به روش وستینگهاوس و بهویژه زمان مشاهدهها، الگوریتم و دستورکاری برای روش پیشنهادی ارائهشده و در نهایت با یک مثال واقعی، زمانهای نرمال و استاندارد بر اساس الگوریتم پیشنهادی، محاسبه و موردبررسی قرار گرفته است. در پایان، نتیجههای بهدست آمده از روش پیشنهادی، در مقایسه با وضعیت قطعیِ بهکار گرفته شده در روش وستینگهاوس معمول، از قابلیت ارائهی دامنهی تصمیمگیری گستردهای به تصمیمگیران برخوردار است.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
23
v.
93
no.
2019
5
18
https://www.iranrubbermag.ir/article_89916_9cf38272bbde9de887119676de53a3bc.pdf
نانوکامپوزیت پلیپروپیلن EPDM//نانو رُس: مروری بر میکروساختار و ویژگیهای مکانیکی، نفوذپذیری و الکتریکی
سحر
عبداللهی
دانشکده پلیمر و رنگ
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
author
text
article
2019
per
بهرهگیری از نانو مواد مانند نانو رُس، یکی از کارآمدترین روشها برای بهبود ویژگیهای کامپوزیت پلیپروپیلن (PP)-ترپلیمر اتیلن پروپیلن دیان مونومر (EPDM)، است. در این مطالعه، پس از معرفی PP، EPDM، آلیاژ PP/EPDM و نانوکامپوزیت /PP/EPDM نانو رُس (PEN)، به بررسی نتیجههای بهدست آمده از مطالعههای صورتگرفته بر روی نانوکامپوزیتهای PEN، شامل بررسی روشهای تهیه، تأثیر اصلاح و اِعمال درصدهای مختلف نانو رُس بر ویژگیهای مکانیکی، الکتریکی، نفوذپذیری و ریزساختار نانوکامپوزیت PEN تهیهشده بهوسیلهی اکسترودر دوپیچه، تکامل میکروساختار نانوکامپوزیت PEN در طول مسیر اکسترودشدن در اکسترودر دوپیچه و درنهایت تغییر شکل نانوکامپوزیت PEN در اثر اِعمال نیروی فشاری و برشی پرداخته میشود.بر اساس نتیجههای یادشده، ویژگیهای کششی نانوکامپوزیتهای PEN دارای حداکثر 5 درصد وزنی نانو رُس در مقایسه با آمیزهی خالص، بهدلیل تغییر در ویژگیهای فصل مشترک و ایجاد محدودیت در حرکت و جابهجایی زنجیرهای پلیمری، بهواسطهی وجود ذرههای خارجی، بهبود پیدا میکند. استفاده از 5 درصد نانوذرهی رُس، نفوذپذیری نانوکامپوزیت نهایی را به میزان 6 درصد، نسبت به اکسیژن، مقاومت الکتریکی حجمی را تا 70 درصد و ثابت دیالکتریک را به میزان 6 درصد کاهش میدهد. همچنین دمای انتقال شیشهای و مقاومت به شعله را به میزان 100 درجهی سانتیگراد افزایش میدهد. روشن است که افزایش و استحکام و مدول کششی، به درجهی پراکندگی لایههای نانو رُس در محمل پلیمری وابسته است و هرچه درجهی پراکنش ساختار بیشتر باشد، احتمال رسیدن به ساختار پراکنشی بیشتر میشود و در نتیجه به بالاترین کیفیت مطلوب نانوکامپوزیت خواهیم رسید. همچنین بهترین روش تهیهی نانوکامپوزیت، استفاده از اکسترودر دوپیچه است، بهطوریکه تمامی اجزا بهطور همزمان وارد اکسترودر شوند.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
23
v.
93
no.
2019
19
34
https://www.iranrubbermag.ir/article_89917_7b17b6e3e6d61521ab800c597361fe38.pdf
شناسایی و رتبهبندی عاملهای تأثیرگذار بر رقابتپذیری صنعت لاستیک کشور
غلامرضا
جندقی
استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
author
محمد رضا
فتحی
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
author
محمد حسن
ملکی
دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه قم
author
علی
زمانیان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
author
text
article
2019
per
رقابتپذیری یکی از مهمترین دغدغههای کسبوکار و فعالیت در محیط پویا و رقابتی امروز است. رقابتپذیری اقتصادهای کشورها به رقابتپذیری شرکتهای آن کشور بستگی دارد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عاملهای مؤثر بر رقابتپذیری صنعت لاستیک است. پژوهش حاضر از منظر جهتگیری، کاربردی و از بُعد هدف، اکتشافیست. در این مطالعه، با استفاده از مرور پیشینه و گفتوگو با خبرگان صنعت لاستیک، عاملهای مؤثر بر رقابتپذیری این صنعت استخراج شد. جامعهی آماری این پژوهش، خبرگان صنعت لاستیک است. از میان خبرگان صنعت لاستیک، 15 نفر از کارشناسان، با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی در دسترس انتخاب شدند. مرحلههای پژوهش حاضر عبارتاند از: استخراج عاملهای مؤثر بر رقابتپذیری صنعت لاستیک با بهکارگیری گفتوگو و مرور پیشینه، غربال عاملهای پژوهش با روش آزمون آماری دوجملهای، اولویتبندی معیارهای پژوهش با روشهای دیمتل و ایداس. براساس نتیجههای بهدست آمده از این پژوهش، ترتیب اولویت عاملهای پژوهش عبارتاند از: زیرساختهای صنعتی لازم، بهرهوری، کیفیت محصولات، حمایتهای مالیاتی، بانکی و گمرکی.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
23
v.
93
no.
2019
35
46
https://www.iranrubbermag.ir/article_89918_94be95911cf4a2eca42bf0236874b546.pdf
مدل تأثیر سرمایهی فکری بر عملکرد کلی سازمان
سودابه
رشیدی
مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، مرکز یزد، ایران
author
نگار
معتمدی
دانشگاه پیام نور، یزد، ایران
author
مهدی
حدادزاده
استادیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
author
text
article
2019
per
عملکرد سازمان تحتتأثیر عاملهای گوناگونیست که در روند دستیابی به هدفهای تعیینشده، نقش بسزایی دارند. منابع انسانی در سازمان، بهعنوان یک دارایی و نوع تعاملهای آنها در داخل و خارج از سازمان، ازجمله عاملهاییست که میتواند پیشبینی کنندهی برآمدهای عملکردی سازمان باشد. بر همین اساس سازمانها با توجه به نوع فعالیت خود، نیازمند توجه به سرمایهی فکری خود و فراهمآوردن بستری مناسب برای بهبود فرایندهای کاری آنها هستند تا بهواسطهی آن، پیوسته میزان کارآمدی کارکنان و سطحهای عملکرد خود را ارتقا دهند. علاوه بر این، نوع پیوندها و ارتباطها در حوزهی کسبوکار و نیز نداشتن اطلاعات کافیِ تصمیمگیرندگان در سازمان از تغییرهای بازار، هرکدام میتواند نقش تعیینکنندهای در فرایندهای کاری سازمان ایفا کنند. هدف از پژوهش پیشِ رو، بررسی تأثیر مؤلفههای سرمایهی فکری در قالب سرمایههای سازمانی، انسانی و مشتری بر عملکرد کلی سازمان در قالب عملکرد بازار و سازمان، با توجه به نقش سرمایهی اجتماعی، پیوندهای کسبوکار و نبود اطمینان محیطیست.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
23
v.
93
no.
2019
47
60
https://www.iranrubbermag.ir/article_89919_f7c66fdc2b9b0b118ef3afaacb5bfbd6.pdf
بررسی تأثیر بازاریابی اخلاقی و اعتمادآفرینی بر رفتار خرید مشتریان (موردمطالعه: مشتریان کارخانهی آرتاویل تایر اردبیل)
حسین
رحیمی کلور
استادیار گروه مدیریت و اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی
author
فاطمه
عزیزی حمل ابادی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی
author
مجید
یحیوی قاسم قشلاقی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی
author
text
article
2019
per
این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر بازاریابی اخلاقی و اعتمادآفرینی بر رفتار خرید مشتریان (موردمطالعه: مشتریان کارخانهی آرتاویل تایر اردبیل) انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشیست. جامعهی آماری پژوهش را 95 نفر از مشتریان کارخانهی آرتاویل تایر شهر اردبیل تشکیل داده است که با استفاده از روش سرشماری، همهی 95 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند.دادههای موردنیاز از راه پرسشنامههای بازاریابی اخلاقی، اعتمادآفرینی و پرسشنامهی رفتار خرید مشتریان جمعآوری شد. روایی صوری پرسشنامهها توسط متخصصان و پژوهشگران موردتأیید قرار گرفته و ضریب پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ، بهترتیب 84/0، 78/0 و 81/0 بهدست آمده است. بر اساس نتیجههای بهدست آمده، بین بازاریابی اخلاقی و اعتمادآفرینی، با رفتار خرید مشتریان کارخانهی آرتاویل تایر شهر اردبیل، رابطهی معنادار و مثبت وجود دارد و همچنین بازاریابی اخلاقی و اعتمادآفرینی، بر رفتار خرید مشتریان کارخانهی آرتاویل تایر شهر اردبیل تأثیرگذار است.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
23
v.
93
no.
2019
61
71
https://www.iranrubbermag.ir/article_89921_6eb097085aeaec68665ee9f4847faa3e.pdf
شناسایی و رتبهبندی مانعهای استقرار سیستم مدیریت کیفیت جامع در شرکت لاستیک پارس، با استفاده از برنامهریزی ترجیحهای فازی لگاریتمی
عبدالحسین
جعفرزاده
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
author
محمد رضا
فتحی
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
author
علی
زمانیان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
author
محمد حسین
سلیمانی سروستانی
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
author
text
article
2019
per
هدف اصلی این پژوهش شناخت مانعهای استقرار مدیریت کیفیت جامع در شرکت لاستیک پارس و اولویتبندی آنها، با استفاده از روش برنامهریزی ترجیحهای فازی لگاریتمیست. در مرحلهی گردآوری دادهها، از مطالعههای کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. در مطالعههای میدانی، دو ابزار پرسشنامهای- یکی در مرحلهی شناسایی مانعها و دیگری در مرحلهی تعیین اولویت مانعها و دریافت نظر خبرگان- استفادهشده که پرسشنامهی دوم این مطالعه در قالب مقایسههای زوجی فازی طراحی شده است. پایایی این پژوهش براساس مقدار آلفای کرونباخ برابر با 80/0 مورد تأیید قرار گرفته است. بر اساس نتیجههای بهدست آمده، برنامهریزی نامناسب بیشترین اهمیت نسبت به سایر مانعها و محدودیتها را دارد؛ بهاینترتیب مهمترین مانع، برنامهریزی نامناسب خواهد بود و مابقی مانعها، بهترتیب فقدان آموزش و بازآموزی مستمر، استفادهی صحیح نکردن شرکت از تیمهای کاری و توانمندسازی کارکنان، ارزیابی کیفیت نادرست، نبود تعهد لازم در مدیران، مشارکت عمومی، ساختار سازمانی مناسب و ارتباط مناسب بخشها با هم و در نهایت تعهد به نوآوریست.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
23
v.
93
no.
2019
72
82
https://www.iranrubbermag.ir/article_89922_bf1bf2e3c7d1e9b979eec80678d560b3.pdf