شناسنامه علمی
text
article
2020
per
ارزیابی شاخص های پایداری زنجیره تأمین صنعت لاستیک با بکارگیری ماتریس تاثیرات متقاطع ( صفحه3)(محمدرضا فتحی، علی زمانیان، محمد حسین سلیمانی سروستانی، رضا فتحی) لاستیکهای مهندسی در تولید محصولات ماسک ( صفحه 13)(عباس محمدی، یاسر امانی) همراستاسازی راهبرد منابع انسانی با راهبرد سازمان بر اساس رویکرد سیستمی (صفحه 25)(زهرا پورامینی، مجید یحیوی قاسم قشلاقی) بررسی تأثیر قابلیت های زیست محیطی بر استراتژی و کارایی زیست محیطی: نقش میانجی قابلیت بازاریابی ( صفحه 39)(مهدی نصراللهی، محمدرضا فتحی، سحر دهقان، علی صابری) فعالساز گرفته شده از نیشکر به عنوان یک جایگزین دوستدار محیطزیست برای افزودنیهای رایج پخت (صفحه 51)(فاطمه خودکار، محمد صفری) ارزیابی میزان حفظ فشار باد تایر (صفحه 69)(شبنم عزالدین، علی عباسیان) اصطکاک شناسی مواد آببند لاستیکی (صفحه 81)(گلرخ ذوالفقاری فرد، علی عباسیان) بررسی روندهای آموزش و پژوهش در حوزه لاستیک در دنیا و ایران ( صفحه 97)(بیتا کاظمی نژاد، علی عباسیان)
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
24
v.
96
no.
2020
1
124
https://www.iranrubbermag.ir/article_104061_7215478ecef076acf3f4094ffaf1dafe.pdf
ارزیابی شاخصهای پایداری زنجیره تأمین صنعت لاستیک با بهکارگیری ماتریس تأثیرات متقاطع
محمدرضا
فتحی
دکترای تخصصی ، استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران
author
علی
زمانیان
دانشجوی کارشناسی ارشد. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
author
محمدحسین
سلیمانی سروستانی
دکترای تخصصی. سایر . دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
author
رضا
فتحی
دانشجوی مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
author
text
article
2020
per
مدیریت زنجیره تامین پایدار شامل یکپارچه کردن راهبردی و شفاف اهداف سازمانی در حوزههای اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی و دستیابی به آنها در یک همکاری و هماهنگی روشمند در فرآیندهای کلیدی بین سازمانی به منظور بهبود عملکرد بلندمدت اقتصادی سازمان و زنجیره تامین آن می باشد. هدف اصلی این تحقیق ارزیابی شاخص های پایداری زنجیره تأمین صنعت لاستیک با بهکارگیری ماتریس تأثیرات متقاطع میباشد. برای جمعآوری دادهها از روش پرسشنامه و مصاحبه با خبرگان صنعت لاستیک و از تکنیک تحلیل اثرات متقابل برای تحلیل استفاده میشود. پرسشنامهها صرفاً با متخصصین و مدیران صنعت لاستیک کشور تکمیل میگردد. روش ماتریس تحلیل تأثیر متقابل جهت بررسی میزان تأثیر عوامل بر همدیگر استفاده خواهد شد. جامعه آماری این پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن شامل مدیران، خبرگان، متخصصان و فعالان در صنعت لاستیک کشور میباشد. در این پژوهش مصاحبه و تکمیل پرسشنامهها توسط 46 نفر از خبرگان صنعت لاستیک انجام گرفته است. براساس نتیجههای حاصل از این تحقیق، شاخصهای کارایی بازیافت، کیفیت و فناوری زیست محیطی جز شاخصهای تاثیرگذار و شاخصهای هزینههای زنجیرهیتامین سنتی و پاسخگویی جز شاخصهای تاثیرپذیر هستند.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
24
v.
96
no.
2020
3
12
https://www.iranrubbermag.ir/article_104047_fe59416dad12136570476bc3e34ba66d.pdf
لاستیکهای مهندسی در تولید محصولات ماسک
عباس
محمدی
کارشناس طراحی، تهران، ایران
author
یاسر
امانی
کارشناس ارشد مهندسی پلیمر، تهران، ایران
author
text
article
2020
per
در تحقیق حاضر و با توجه به اثرات معنادار نوع لاستیک مورد استفاده بر ویژگیهای کیفی و عملکردی محصولات ماسک محافظ، بهویژه طولعمر انبارداری محصول، به ارزیابی مقایسهای لاستیکهای مهندسی به عنوان مهمترین متغیرهای طراحی در فرمولبندی آمیزههای لاستیکی مورد نیاز پرداخته شده است. برای این منظور، با استخراج 13 معیار ارزیابی (شامل هشت معیار فنی، دو معیار اقتصادی و سه معیار مشعوفساز)، ماتریس ارزیابی و نمودار رادار متغیرها، تشکیل و با تعیین شاخص جذابیت هر گروه از این معیارها، به غربال لاستیکهای مورد استفاده در محصولات ماسک دنیا پرداخته شده است. بر پایه دانش و تجربیات تولیدکننده محصولات ماسک، شاخص جذابیت معیارهای فنی، اقتصادی و مشعوفساز بهترتیب برابر با 60%، 30% و 10% تعیین گردید. ارزیابی فنی لاستیکهای موجود، بیانگر پتانسیل یکسان کاربرد کلیه لاستیکهای مورد بررسی میباشد. اگرچه، توجه همزمان به ملاحظات فنی و اقتصادی تولید ماسک در داخل کشور، بیانگر آن است که جذابیت کاربرد لاستیکهای مورد بررسی، از ترتیب پلیایزوپرن (کائوچویی طبیعی)، کلروپرن، اتیلنپروپیلندیان، پلیایزوبوتیلن، پلیسیلوکسان و آکریلونیتریلبوتادین پیروی مینماید.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
24
v.
96
no.
2020
12
24
https://www.iranrubbermag.ir/article_104048_212debdf4280ec4099d661e7869f4e68.pdf
همراستاسازی راهبرد منابع انسانی با راهبرد سازمان بر اساس رویکردسیستمی
زهرا
پورامینی
کارشناس ارشدمدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
author
مجید
یحیوی قاسم قشلاقی
دانشجوی کارشناسی ارشد. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی,ایران
author
text
article
2020
per
به دلیل تاثیر زیاد فعالیتهای منابع انسانی بر عملکرد فرد و سازمان؛ از جمله بر بهرهوری سازمان، فعالیتهای منابع انسانی مهم تلقی شده و نیازمند همراستاسازی با راهبردهای سازمان است. همراستاسازی راهبرد منابع انسانی با راهبرد سازمان منجر به نتایج فردی و سازمانی متفاوتی از جمله افزایش خلاقیت و نوآوری، ایجاد و حفظ مزیت رقابتی، توسعه مسئولیت پذیری و افزایش توان بالقوه سازمان، بهبود ارتباطات بین واحد منابع انسانی و ... می شود. لزوم نگاه راهبردی به منابع انسانی، موضوعی انکارناپذیر بوده که با تحولات محیطی بر اهمیت آن افزوده می شود. از آنجاییکه مدیریت راهبردی اثربخش سازمان نیازمند منابع انسانی کارا است؛ مقاله حاضر با هدف همسوسازی راهبرد منابع انسانی با راهبرد سازمان، به بیان نقش رویکرد سیستمی در این همسوسازی پرداخته است. سپس با ارائه مزایا و کارکردهای این همسوسازی در عملکرد سازمان؛ نحوه همسوسازی راهبرد سازمان با راهبرد منابع انسانی را تشریح می نماید.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
24
v.
96
no.
2020
25
38
https://www.iranrubbermag.ir/article_104051_ddea990cf66aadcda8d926aa37c18f2b.pdf
بررسی تأثیر قابلیت های زیست محیطی بر استراتژی و کارایی زیست محیطی: نقش میانجی قابلیت بازاریابی
مهدی
نصراللهی
دکترای تخصصی. استادیار. استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
author
محمدرضا
فتحی
دکترای تخصصی ، استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران
author
سحر
دهقان
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و کارشناس بنیاد مستضعفان تهران
author
علی
صابری
دکترای تخصصی. استادیار. استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
author
text
article
2020
per
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر قابلیت های زیست محیطی بر استراتژی و کارایی زیست محیطی با در نظر گرفتن نقش میانجی قابلیت بازاریابی می باشد. این پژوهش از منظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. از نظر روش در ردیف تحقیقات توصیفی قرار می گیرد. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیه مدیران بازرگانی شرکتهای تولیدی صنایع شیمیایی استان تهران است. همچنین از میان شرکتهای فعال در زمینه مواد شیمیایی 10 شرکت که عملکرد مناسبتری داشتهاند بررسی شد و تعداد کل جامعه آماری 550 مشخص گردیده است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 226 نفر برآورده شده است. در مورد مبانی نظری تحقیق، ابزار گرد آوری اطلاعات، استفاده از مطالعات کتابخانهای می باشد که از نوع ابزار بررسی مدارک سازمانی و اسناد ثانویه است و در مورد داده های آمار تحقیق، از ابزار پرسشنامه جهت شناسایی روابط بین متغیرهای تحقیق استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامههای 25 سوالی سونگ (2017) و مارتین و همکاران (2015) براساس طیف پنج تایی لیکرت است. روایی ابزار از طریق صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد. در انتها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل انجام پذیرفت.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
24
v.
96
no.
2020
39
50
https://www.iranrubbermag.ir/article_104052_442c8d11d1e31bbc62d5240c6bdaa6a1.pdf
فعالساز گرفته شده از نیشکر به عنوان یک جایگزین دوستدارمحیطزیست برای افزودنیهای رایج پخت
فاطمه
خودکار
دکترای تخصصی. رئیس واحد تحقیق و توسعه - مواد و آمیزه شرکت ایران یاسا تایر و رابر، تهران، ایران
author
محمد
صفری
کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی - واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
author
text
article
2020
per
فعالسازها، افزودنیهای لازم در تهیهی آمیزههای لاستیکی هستند. اگر چه اکسیدروی به همراه اسیداستئاریک اکثرا استفاده میشوند، اما به علت رفتگی تایر صدمات زیستمحیطی را ایجاد میکند که درنتیجهی پیامد رهاسازی آمیزهی پودر شده در محیط زیست است. به همین دلیل تحقیقات عدیدهای برای یافتن افزودنیهایی از منابع تجدیدپذیر که ماندگار ، ارزانتر و دوستدار محیطزیست باشند، انجام شده است. این مقاله به معرفی یک مادهی جدید به عنوان فعالساز جایگزین در پخت کائوچوی طبیعی پرداخته است. جایگزینی افزودنیهای پخت متداول با مواد گرفته شده از سلولز، واکنش پخت آمیزههای لاستیکی را تغییر میدهد که در پی آن ساختار شیمیایی و ریختشناسی فازی آمیزهینهایی دستخوش تغییر میگردد. این اصلاحات در ساختار آمیزه، چگالی اتصالات عرضی، حداکثر گشتاور، پایداری گرمایی و خواص مکانیکی را نیز تحت تاثیر قرار داده که نتیجهها نویدبخشی را در پی دارد. نتایج مطلوب بهدست آمده و کاهش چشمگیر مقدار روی استفاده شده (74/4%) در آمیزه، در مقایسه با نمونهی استاندارد، احتمال تغییر فعالسازهای رایج، مانند اکسیدروی، با یک جایگزین دوستدار محیطزیست گرفته شده از نیشکر را برجسته میسازد.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
24
v.
96
no.
2020
51
68
https://www.iranrubbermag.ir/article_104053_de1bfbf6a737d73b90202b81233153ef.pdf
ارزیابی میزان حفظ فشار باد تایر
شبنم
عزالدین
کارشناسی ارشد. کارشناس ارشد تحلیل تکنولوژی، تهران، ایران
author
علی
عباسیان
دکترای تخصصی. استادیار. عضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی پلیمر، تهران، ایران
author
text
article
2020
per
تنظیم مناسب فشار باد تایر و حفظ آن یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر عملکرد تایر و مصرف بهینه سوخت خودرو میباشد. تایری که فشار باد آن کم باشد، نمیتواند شکل خود را حفظ کند و در تماس با جاده، تختتر از حد قابل قبول خواهد بود. فشار کم باد تایر باعث انحراف بیشتر تایر در زمان چرخش میگردد که این مسأله گرمای درونی تایر را افزایش داده و سبب افزایش مقاومت غلتشی و افزایش مصرف سوخت تا 5% خواهد شد. عوامل مختلفی چون دما، زمان تنظیم فشار باد، بار اعمال شده روی تایر در سرعتهای بالا و عملکرد تایر در سطوح خشک و خیس، عواملی تأثیرگذار بر فشار باد تایر هستند. در شرایط ایدهآل، فشار باد تایر در هر ماه حدود psi 1 کاهش مییابد؛ این بدان معناست که اگر فشار باد تایر برای مدت زمان 2 تا 3 ماه تنظیم نگردد، ممکن است تایر پس از آن مدت، psi 3-2 کاهش فشار را تجربه نماید. از این رو، به جهت اهمیت موضوع، روشهایی جهت پایش فشار باد تایر ایجاد شدهاند. یکی از این روشها، سامانه TPMS است که روشی برخط جهت پایش فشار باد تایر نصب شده روی خودرو می باشد. روش آزمون دیگری نیز (ASTM F-1112) جهت ارزیابی آهنگ کاهش فشار باد تایرها پیش از نصب روی خودرو تعریف شده است. مطالعه حاضر، مروری بر عوامل مؤثر بر کاهش فشار باد تایر و روشهای ارزیابی میزان حفظ فشار باد تایر است.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
24
v.
96
no.
2020
69
80
https://www.iranrubbermag.ir/article_104054_0647f7119c2fb9b07ab5e876aad0c889.pdf
اصطکاک شناسی مواد آببند لاستیکی
گلرخ
ذوالفقاری فرد
دانشجوی کارشناسی ارشد. گروه مهندسی پلیمر، دانشکده نفت و مهندسی شیمی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
author
علی
عباسیان
دکترای تخصصی. استادیار. عضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی پلیمر، تهران، ایران
author
text
article
2020
per
آببندها مانع از نشت سیال یا گاز از دستگاه و ورود آلودگی به دستگاه میشوند. آببندها به دو دسته آببندهای پویا و ایستا تقسیم میشوند. بسته به نوع کاربرد و شرایط مورد استفاده آنها میتوانند از فلزات، پلاستیکهای منعطف، لاستیکها و مواد چندسازه ساخته شوند. لاستیکها با توجه به ویژگیهای منحصر بهفرد خود پرکاربردترین مواد هستند. برخی از عوامل شایع در ایجاد وادادگی آببندها عبارتند از: طراحی، اندازه، برهمکنش روغن-لاستیک، سایش،شرایط محیطی و بارگذاری. بسیاری از این وادادگی ها مربوط به مسائل اصطکاکشناسی میباشد. گرمایش اصطکاکی ممکن است باعث افزایش دما و تسریع تخریب شیمیایی یا حرارتی آببندهای لاستیکی شود. از طرفی درجه حرارت بالا میتواند سختی آببندهای لاستیکی را کاهش دهد و به دنبال آن وادادگیهای دیگری را به دنبال داشته باشد. اصطکاکشناسی علم و فناوری برهمکنش سطوح در حال حرکت مییاشد و شامل مطالعه و کاربرد اصول اصطکاک، رفتگی و روانکاری است. ضریب اصطکاک سطح لاستیک را میتوان با توجه به عوامل موثر آن که شامل بخشهای چسبش، تغییر شکل(پسماند)، گرانرو و همچسبی(پارگی) میباشد، بیان کرد. ضریب اصطکاک یکی از خواص کنترل کننده لاستیک در نوع رفتگی است. در حالت کلی رفتگی به سه نوع خستگی، سایشی، گولهای شدن رخ میدهد. در عمل ترکیبی از سه شکل رفتگی اتفاق میافتد و مشخص کردن سهم هر یک از آنان در طول رفتگی مشکل است.شناخت رفتار اصطکاکی و سازوکار رفتگی لاستیکهای ویژه آببندی در تعیین عملکرد و عمر سرویسدهی آنها مهم است و همچنین درک عمیقتر این رفتارها میتواند به طراح کمک کند تا موادی با خواص مناسب برای کاربردهای مشخص در آبیندی انتخاب کند.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
24
v.
96
no.
2020
81
95
https://www.iranrubbermag.ir/article_104057_c8ca63b3e230218b37ba739ba998e3a5.pdf
بررسی روندهای آموزش و پژوهش در حوزه لاستیک در دنیا و ایران
بیتا
کاظمی نژاد
کارشناسی ارشد. دانش آموخته کارشناسی مهندسی پلیمر دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران
author
علی
عباسیان
دکترای تخصصی. استادیار. عضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی پلیمر، تهران، ایران
author
text
article
2020
per
یکی از مسایل مورد پرسش از بابت این که چرا فناوری لاستیک و تایر در ایران به خوبی رشد نیافته است، بازمیگردد به این نکته که شاید موسسات آموزشی و یا مراکز پژوهشی دانشگاهی در ایران به نسبت دنیا خیلی خوب عمل نکردهاند که خروجی خوبی از آنها مشاهده نمی-شود. این مقاله تلاش دارد با بررسی رخدادهای پژوهشی و آموزشی در سطح دنیا در زمینهی لاستیک و تایر و مقایسهی آن با وضعیت فعلی ایران تا حدی کاستیهای آموزشی و پژوهشی و چرخهی تولید و انتقال دانش را بررسی کند. بر اساس بهینهکاویهای به عمل آمده به نظر میرسد کمیت و یا کیفیت آموزش در ایران در حوزه لاستیک فرقی با دنیا ندارد، تفاوت قابل توجهی نیز بین خروجیهای پژوهشی دانشگاههای ایران و دنیا نیست ولی تمایل و رویکرد پژوهشی صنعت تایر و لاستیک ایران درونگرا است و چندان موثر در ارتباطات داخلی و یا بینالمللی نیست و به نظر مهم است که برای رفع این ضعف از درون صنعت تایر راه حل را جست به جای این که مشکل را در ضعف دانشگاه یا کمبود تقویت دانشگاهها در این حوزه دانست.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
24
v.
96
no.
2020
97
111
https://www.iranrubbermag.ir/article_104059_0f1d6b04067b92c4ddf94a65cad1d211.pdf