شناسنامه علمی نشریه دوره 22، شماره 89، بهار 1397
text
article
2018
per
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
22
v.
89
no.
2018
1
100
https://www.iranrubbermag.ir/article_67408_9e52ceec56132c79eb1bf608289079d4.pdf
خیلی زود دیر میشود
سعید
تقوایی گنجهعلی
مرکز تحقیقات صنایع لاستیک
author
text
article
2018
per
سالهای 2005 و 2006 میلادی، سالهای اوج مطالعههای علمی- فناوری، در حوزهی روشهای بهبود شاخصهای برچسب تایر، در شرکتهای پیشروی صنعت تایر در دنیا بود. در آخرین سمینارها و کنفرانسهای معتبر دنیا همانند تایر تکنولوژی، بخش عمدهای از مقالههای کلیدی و سخنرانیهای علمی به این مقولهها پرداختهشده است و حتی در کارگاههای آموزشی ارائهشده توسط دانشگاه آکرون امریکا و مؤسسهی RAPRA انگلیس، به بررسی و تبیین قانونها و استانداردهای مرتبط با شاخصهای برچسب تایر پرداخته شد.شاخصهای مقاومت غلتشی، چنگزنی تایر در جادههای خیس و صدای تایر، در سالهای پیش، بهعنوان شاخصهای کیفی مطرح بودند و هنوز بهعنوان شاخصهای ایمنی و زیستمحیطی در استاندارد R117 گنجانده نشده بودند؛ اما چیزی که امروزه ما از آن بهعنوان استاندارد SWR نام میبریم، دیگر بخش اجتنابناپذیرِ E- mark (ویرایش 2012 میلادی به بعد) شدهاست و با یک برنامهی زمانبندی، هرروز سختگیرانهتر میشود.این همان چیزیست که بارها در گفتارها و نوشتههای قبلیام به آن اشارهکردهام، و باز هم تأکید میکنم که ارتقای سطح استانداردها، روشی عاقلانه و هوشمندانه برای خارج کردن رقیبان در عرصهی تولید است.همواره این باور را داشته و دارم که ما در عرصهی تولید تایر، خالق فناوری نبوده و نیستیم و در شرایط ایدهآل میتوانیم یک دنبالهرویِ هوشمند و پیشتاز باشیم، بنابراین در همان سالهای 1385 و 1386، در شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک، بهشدت پیگیر پروژهی برچسب تایر بودیم. بر این اساس نقطهی شروع را اطلاعرسانی و پسازآن تلاش در جهت تهیهی دستگاه اندازهگیری مقاومت غلتشی تایر یافتیم. جلسههای بسیاری را با سازمان بهینهسازی مصرف سوخت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان محیطزیست، و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم و تلاشمان بر این بود که به متولیان امر یادآوری کنیم که در کشوری که بالغبر 75میلیون لیتر بنزین و چیزی نزدیک به همین مقدار گازوئیل مصرف میشود، 20 درصد این میزان سوخت (حدود 30 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل)، صرف غلبه بر مقاومت غلتشی تایر میشود و میتوان با رعایت تمهیدات و البته با بهکارگیری فناوریهای نوین تولید و جایگزینی برخی مواداولیه، بخش چشمگیری از مصرف سوخت (معادل 5 -4میلیون لیتر در روز) را کاهش داد. در همین رابطه در سال 1389 نیز کتابی را بانام "نقش تایر در صرفهجویی سوخت خودرو" در شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک بهچاپ رساندیم. تمامی این تلاشها و پیگیریهای پسازآن منجر به آن شد که سرانجام در اردیبهشتماه 1397، دستگاه "اندازهگیری مقاومت غلتشی تایر" در مرکز آزمون تایر شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع نصب و راهاندازی شود و البته جای سپاس و قدردانی از تمامی اعضای هیأت مدیره و مدیران و کارشناسان فنی صنعت تایر، برای تحقق این مهم دارد. این رویداد پس از 12 -11سال رویداد مبارکیست و امروزه در شرایطی هستیم که تازه میتوانیم بگوییم کجای کار هستیم و ضریب مقاومت غلتشی تایرهای تولیدیمان در چه سطحیست. پسازاین، مرحلهی بعدی کار شروع میشود و آن این است که بدانیم چگونه این ضریب را کاهش دهیم و خود را با استانداردهای مرتبط با R117 منطبق کنیم و صدالبته تایرهای وارداتی را نیز از دید این استاندارد (بهویژه درخصوص شاخص ضریب مقاومت غلتشی) پایش کنیم تا خدایناکرده عدمانطباقی بین نوشتههای درجشده بر روی تایر و واقعیت عملکرد تایر وجود نداشته باشد، زیرا متأسفانه شواهد تجربی نشان از وجود برخی عدم انطباقها در این زمینه دارد.با این اوصاف باید گفت 12سال انتظار برای عملیشدن حرفمان زمانی بسیار طولانیست و برازندهی صنعتی که میخواهد دنبالهرویِ هوشمند و پیشتاز باشد، نیست. باید بسیار هوشمندانهتر تحولهای فناورانهی تایر دنیا را رصد کنیم و بهموقع نسبت به آنها کنشوواکنش منطقی و با درایت داشته باشیم؛ بهویژه آنکه پدیدهها، قانونها و استانداردهای بسیارِ دیگری در پیشرو هستند و ما وظیفه داریم آنها را استخراج، درک و اجرایی کنیم، وگرنه فاصلهمان با دنیای فناوریِ تولیدِ تایر بیشازپیش میشود. در گزارش کنفرانس تایر تکنولوژی 2018 هانوفر آلمان که در نشریهی زمستان 96 (شمارهی 88) چاپ شد، اشاره کردم که دیگر شاخصهای برچسب و SWR، جایی در مقالهها و سخنرانیهای روز دنیا ندارد و جای این مقالهها را مقالههایی دربارهی قانونهای زیستمحیطی، استفاده از روشهای ردیابی عیبها، آزمونهای پیشرفته و ... گرفته است. یادمان باشد که فرصت کوتاه است و دنیای فناوری، دیگر کمتر فرصتی 12ساله برای انطباق ما با فناوریهای روز دنیا در اختیارمان قرار میدهد. اگر دست نجنبانیم، به قول قیصر امینپور “خیلی زود دیر میشود”
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
22
v.
89
no.
2018
3
4
https://www.iranrubbermag.ir/article_67399_9e5a0e9c8c1986e4f89ed23099a6f36b.pdf
بررسی اثر کمپلکس سیلیکا و اکسیدروی در پخت کائوچو
آزاده
انجم شعاع،
کارشناس ادارهی پشتیبانی فرایندهای گروه صنعتی بارز
author
فرحناز
ابراهیمی
کارشناس ادارهی پشتیبانی فرایندهای گروه صنعتی بارز
author
هاجر
محمودی
کارشناس ادارهی پشتیبانی فرایندهای گروه صنعتی بارز
author
text
article
2018
per
در این پژوهش اثر میزان پُرکنندهی سیلیکا بر روی اثر اکسیدروی در پخت و بررسی میزان جذب عنصر روی در حضور سیلیکاژل توسط دستگاه جذب اتمی بررسیشدهاست. بدینمنظور آمیزهها از مخلوط دو کائوچوی استایرن- بوتادین و بوتادیان، بههمراه سایر اجزای آمیزهکاری و مقدارهای گوناگون سیلیکا تهیه شدند. سپس با توجه به نتیجههای بهدست آمده از آزمون رئومتر و میزان جذب اکسیدروی در دستگاه جذب اتمی در حضور مقدارهای گوناگون سیلیکا، چهار آمیزهی جدید تعریف شد که در آنها مقدارهای گوناگون اکسیدروی مورداستفاده قرارگرفته است. آمیزههای یادشده تهیه و پس از آزمونهای لازم، شامل آزمونهای مکانیکی (استحکام کششی، درصد ازدیاد طول، سختی و سایش)، برای انجام آنالیز جذب اتمی در مخلوط حلال موردنظر بههم زده شدند. نتیجههای بهدستآمده حاکی از آن است که بیشترین میزان جذب عنصر روی، در کمترین میزان سیلیکا اتفاق میافتد که علت این امر تشکیل کمپلکس پایدار بین روی و سیلیکاژل و جلوگیری از شرکت اکسیدروی در پخت است. همچنین با افزودن حلال فلوئوریک اسید برای حل کردن سیلیکاژل، افزایشی چشمگیر در جذب عنصر روی دیده شد. نتیجههای آنالیزهای گوناگونی چون آزمون گرانرویمونی، آزمونهای کششی صفحههای لاستیکی، سختی، مقاومت سایشی و رئومتر نمونهها نشان میدهند که با افزایش میزان سیلیکا، بهدلیل جذب بیشتر اکسیدروی، پخت آهستهتر و میزان پیوندهای عرضی کمتری صورت پذیرفته است. در ادامه بررسی میزان جذب عنصر روی در دستگاه جذب اتمی، تأییدی بر جذب اکسیدروی توسط سیلیکا و ایجاد یک کمپلکس پایدار است.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
22
v.
89
no.
2018
5
10
https://www.iranrubbermag.ir/article_67401_a79b294fce6894c2d6b86342871b05cf.pdf
نگهداری بر اساس شرایط CBM در کارخانهی لاستیک بارز
سامان
شفیعیان ماهانی
مدیر واحد برنامه ریزی تعمیرات
author
محمدحسین
هدایتی
برنامهریزی و بازرسی تعمیرات، برق و کنترل مرکزی
author
text
article
2018
per
با توجه به اینکه در دنیای جدید تمامی صنایع بهدنبال کسب قابلیت اطمینان بالا برای بیشترین استفاده از تجهیزات هستند، نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط، یکی از موردهای کسب قابلیت اطمینان بالا است که در انواع آنالیز ارتعاش، آنالیز دما، آنالیز روغن و ... قابلاجراست. درحالحاضر در کارخانهی لاستیک بارز اجرای آنالیز دما، آنالیز ارتعاش، آنالیز روغن، آزمون ترموگرافی، اندازهگیریهای جریان و بازرسیهای با استفاده از حسهای پنجگانه، در قالب CBM برای تجهیزات کلیدی درنظر گرفتهشده و درحال اجراست.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
22
v.
89
no.
2018
11
17
https://www.iranrubbermag.ir/article_67402_db258e7604ce02ace6f120d09708f463.pdf
بررسی ویژگیهای آمیزهی جدید تِرِد با جایگزینی روغن فرایندی حاوی مقدارهای کم PCA بهمنظور رعایت قانون REACh
دل آرا
مهابادی
کارشناس اداره پژوهش های مواد و آمیزه- ایران تایر
author
حامد
حسنخانی
رئیس اداره پژوهش های مواد و آمیزه - ایران تایر
author
text
article
2018
per
باوجود مزیتهای روغنهای آروماتیک ازجمله قیمت کم و سازگاری بالای آنها با انواع کائوچو، این روغنها دارای درصد حلقههای آروماتیک بالا در حدود 70 درصد وزنی هستند و در گروه مواد سرطانزا قرار میگیرند. در سال 2005 میلادی، شورای اروپا (EC)، بخشنامهی 2005/69/EC، مبنی بر ممنوعیت تجارت و استفاده از روغنهای آروماتیک و تایرهای تولیدشده با آن را تصویب کرد. سال 2007 میلادی، REACh 1907/2006 Annex XVII(1)، لیست PAHهای(2) ممنوع برای استفاده در صنعت تایر را اعلام کرد. درنهایت از ابتدای سال2010 میلادی، بخشنامهی ممنوعیت استفادهی از PAHها در اروپا اجرایی شد. در این مطالعه طراحی آمیزهی حاوی سه نوع روغن، با درصد آروماتیسیتهی پایین و بررسی اثر این روغنها و نوع الاستومر، بر ویژگیهای آمیزه، از راه آزمونهای رئومتر، جهندگی، کشش، مانایی فشاری، سایش و گرمازایی موردبررسی قرار گرفت. بر اساس نتیجههای بهدستآمده، آمیزهی تولیدشده با روغن TDAE خارجی، ویژگیهای قابلپذیرشی برای جایگزینی در آمیزهی ترد تایر رادیال سواری از خود نشان داد.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
22
v.
89
no.
2018
18
22
https://www.iranrubbermag.ir/article_67403_5b09542ebe2dc93d36c5651ebfc8f3d3.pdf
بررسی عاملهای مؤثر بر یکنواختی تایر
فاطمه
خودکار
کارشناس واحد تحقیق و توسعه/ شرکت ایران یاسا تایر و رابر
author
حسین
روشنائی
مدیر واحد تحقیق و توسعه / شرکت ایران یاسا تایر و رابر
author
text
article
2018
per
یکنواختی تایر نشاندهندهی عملکرد عالی تایر ازنظر نیرو، ابعاد و تعادل جرمیست. اگر این معیارها در سطح قابلپذیرشی حفظ نشوند، میتوانند اثرهای منفی بر سواری وسیلهی نقلیه و ایجاد صدا داشته باشند. پیشرفتها در طراحی وسیلهی نقلیه و رانندگی با سرعت بیشتر، نیازمند تایر یکنواختتر است. با پیشرفت مواد، بهبود آمیزهکاری، ساخت و پخت دقیق، یکنواختی بیشتری بهدست میآید. در این مقاله، عاملهای طراحی و ساخت که بر یکنواختی تایر مؤثر است، بررسیشده است. یکنواختی به کنترل دقیق و پیوستهی تمام فرایندهای ساخت و ارزیابی ثابت مواد و اجزای تایر بستگی دارد. کنترل زاویهی نخ در کل مرحلههای گوناگون تولید و مونتاژ دقیق اجزا، در طول ساخت تایر، ازجمله عاملهای تأثیرگذار است. استفادهی از ماشینآلات سنجش یکنواختی، ارزیابی یکنواختی تایر را در تولید بهبود میدهد و ابزاری برای تجزیهوتحلیل نایکنواختیهایی که در مرحلههای ساخت یا طراحی ایجاد میشود، فراهم میکند.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
22
v.
89
no.
2018
23
38
https://www.iranrubbermag.ir/article_67404_c5d8265d659e5aa54a1fa175c1b118ac.pdf
تأثیر نسبت اختلاط و نوع کائوچوی مصنوعی بر ویژگیهای آمیزههای ترد تایر SBR/BR پُرشده با دوده و سیلیکا
جمال
موثق
آرتاویل تایر
author
text
article
2018
per
در این مقاله تأثیر اختلاط آمیزهی بین استایرنبوتادیان رابر (SBR) و بوتادیان رابر (BR) و نوع E-SBR, S-SBR ) SBR) بر ویژگیهای آمیزهی SBR/BR ترد تایر بررسی شده است. تأثیر این پارامترها بر ویژگیهای آمیزهی ترد تقویتشده با phr 80 دوده و سیلیکا مقایسه شده است. نتیجهها نشان داد سختی، مقاومت و بازدهی چنگزنی در شرایط خیس با افزایش سهم BR ضعیف شده است، ولی مقاومت غلتشی بهبود پیدا میکند. در تمام آمیزهها حضور BR باعث کاهش مقاومت سایشی شده است، اما بهطور شگفتآوری در سیستم E-SBR پُرشده با دوده، افزایش BR منجر به بهبود مقاومت سایشی شد. نتیجهها بهروشنی نشان دادند S-SBR ویژگیهای برتر و مناسبتری ازنظر کاربری تایر، بهویژه در سیستمهای پُرشده با سیلیکا، نسبت به E-SBR ارائه میدهد. در مقایسه با دوده، سیلیکا مقاومت قابلمقایسه، چنگزنی در شرایط خیس بهتر و مقاومت غلتشی پایین نشان میدهد. ازطرفی بر اساس نتیجهها آمیزههای تقویتشده با دوده، مقاومت سایشی بالاتری نسبت به سیلیکا دارند.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
22
v.
89
no.
2018
39
48
https://www.iranrubbermag.ir/article_67405_141b71cba5dbdb433316e5d039549baa.pdf
بررسی نقش و تأثیر سبکِ زندگی بر کیفیتِ زندگی کاری
احمد
عربشاهی کریزی
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
author
سعید
یعقوبی
کارشناس رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
author
text
article
2018
per
این پژوهش درصدد است تا نقش مؤلفههای سبکِ زندگی در کیفیتِ زندگی کاری را بررسی کند. روش بررسی در پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی است. از جامعهی آماری پژوهش با استفاده از نمونهگیری تصادفی و با توجه به جدول مورگان نمونهگیری صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادههای پرسشنامههای استاندارد سبکِ زندگی و کیفیتِ زندگی کاری هستند. برای تأیید روایی، پرسشنامهها در اختیار استادان محترم قرار گرفت و برای بررسی پایایی به محاسبهی آلفای کرونباخ اقدام شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از آمار استنباطی و نرمافزار آماری spss استفادهشده است. یافتهها حاکی از این است که بین مؤلفههای سبکِ زندگی شامل یادگیری، تنوع، مدگرایی، توجه به تاریخ و مذهب، شور و اشتیاق، توانایی فکری و جسمی و توانایی ساختن) و کیفیتِ زندگی کاری رابطهی مستقیم و معنیداری برقرار است.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
22
v.
89
no.
2018
49
65
https://www.iranrubbermag.ir/article_67406_eca14294cd71fc87c06a8fe8661fa2ab.pdf
خصوصیسازی، مفهومها، فرصتها و چالشها
روزبه
حبیبی
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
author
text
article
2018
per
یکی از اصلهای اقتصاد پویا و همچنین از پیشفاکتورهای توسعهی اقتصادی کشورهای درحالتوسعهی دنیا “خصوصیسازی” است. خصوصیسازی فرایند سپردن اولویتها بهدقت سازوکار بازار و بازارگرا کردن آنها است و طیف گستردهای را شامل میشود که یکسوی آن خصوصیسازیِ کامل و سوی دیگر تجدید ساختار بنگاههای تحت مالکیت دولت است. در نظام اقتصادی این امر نیازمند اصلاح ساختار مالی و اداری، تعدیل نیروی انسانی و بهکارگیری نیروی توانمند، حذف یا کنار آمدن با قانونها و مقررات دستوپاگیر دولتی و... است که تنگناهای عمدهی اقتصادی موجود را رفع یا تعدیل کند و درنهایت موجب افزایش کارایی اقتصادی و تولیدی شود. این امر مستلزم مدیریت کارآمد است. بااینوجود نظر به ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 توسط مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر تقویت بخش خصوصی و نقش بیبدیل بخش خصوصیِ کارآمد در تحقق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، در این مقاله سعی شده است ضمن تشریح اصول و هدفهای اساسی برای موفقیت در فرایند خصوصیسازی، عاملها و معیارهایی که اصلاح یا کنترل (مدیریت) آنها، شرایط پیادهسازی موفقیتآمیز این فرایند در سیستم اقتصادی و تولیدی را فراهم میآورد، تشریح شود.
صنعت لاستیک ایران
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
1563-0633
22
v.
89
no.
2018
66
82
https://www.iranrubbermag.ir/article_67407_0eb21cf49085261631c48a04c1829cca.pdf