@article { author = {}, title = {شناسنامه علمی}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {25}, number = {99}, pages = {1-127}, year = {2020}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {علمی و فنی فناوری تایر سبز (صفحه3)(گولیا نیک روان) مروری بر روش‌های تولید، کاربردها و مشخصات فنی سیلیکا (صفحه15)(پروانه مسعودی، مهرداد کریمیان پور گروسی) مروری بر شبیه سازی مقاومت غلتشی در صنعت تایر (صفحه27)(مرتضی رشیدی مقدم) مروری بر سازوکارهای حاکم بر ازکارافتادگی آستر لاستیکی مورد استفاده در استاتور موتورهای درون‌چاهی (صفحه37)(سحر طاوسی، محمد علیمردانی)    مدیریت مطالعه تاثیر فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر ظرفیت یادگیری سازمانی در صنایع لاستیک کشور (مورد مطالعه: آرتاویل تایر) (صفحه55)(امیررضا علیزاده مجد، نرگس سقازاده، عارفه داودی) تاثیر مدیریت راهبردی تأمین‌کننده بر عملکرد مالی با تحلیل نقش کیفیت فرآورده و رضایت مشتری (مورد مطالعه: صنعت لاستیک ایران) (صفحه73)(مرتضی رجوعی، سید مرتضی غیور باغبانی، سید امین اعلمی، زینب شیخ‌السلامی) بررسی تاثیر تجربه خرید مشتری و وفاداری الکترونیکی مشتریان در بازارگاه های فروش اینترنتی لاستیک (صفحه89)(ابوالفضل خسروی، محمدرضا فتحی، فرشته شفیعی) تأثیر نرخ ارز بازار بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان لاستیک با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه (صفحه99)(امیر آزاد ارمکی، عارفه داودی، امیررضا علیزاده مجد)}, keywords = {}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118759.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118759_b0265b8f6ef8882b54203863bc119027.pdf} } @article { author = {نیک روان, گولیا}, title = {فناوری تایر سبز}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {25}, number = {99}, pages = {3-13}, year = {2020}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {اهمیت روزافزون مباحث زیست محیطی و تمرکز بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش های مختلف از جمله تحرک، نقش تایر را از نظر تأثیری که در مصرف سوخت خودرو و در نتیجه انتشار CO2 از خودرو دارد، در دو دهه اخیر پررنگ نموده است. موضوع فناوری تایر سبز بر روی تلاش‌ها برای کاهش ضریب مقاومت غلتشی تایر و در نتیجه کاهش مصرف سوخت خودرو از طریق تایر تمرکز دارد. برچسب‌گذاری تایر که از سال 2012 در اروپا اجباری شده است، نگاه خریداران تایر را به این محصول، از دیدگاه مصرف انرژی، ایمنی و دوام که شاخص های پایداری برشمرده می‌شوند، ارتقاء داده است. مقاله حاضر نگاهی دارد به موقعیت تایر سبز و مواد اولیه آن در بازار تایر اروپا. همچنین پروتکل تایر سبز چین را که در سال 2014 تنظیم شده است مورد بررسی قرار می‌دهد؛ این پروتکل حدود مربوط به شاخص‌های عملکردی تایر سبز را در کنار محدودیت های مواد شیمیایی در قالب قانون ریچ و ملاحظات زیست محیطی در خصوص دفع پساب و آلاینده ها از واحد تولیدی، در نظر گرفته است. تدوین پروتکلی مشابه برای صنعت تایر ایران با در نظر داشتن شرایط موجود و ویژگی های این صنعت ضروری به نظر می رسد.}, keywords = {برچسب‌گذاری تایر,تایر سبز,مقاومت غلتشی,مصرف سوخت,انتشار دی‌اکسید‌کربن}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118750.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118750_d67865d4ace99832124e3b9fed649d03.pdf} } @article { author = {مسعودی, پروانه and کریمیان پور گروسی, مهرداد}, title = {مروری بر روش‌های تولید، کاربردها و مشخصات فنی سیلیکا}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {25}, number = {99}, pages = {15-25}, year = {2020}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {استفاده از سیلیکا (رسوبی و دودی)، به‌عنوان پرکننده تقویتی در صنعت لاستیک- به‌ویژه صنعت تایر- پیشرفت قابل توجهی داشته است. اصولاً استفاده از سیلیکا، نسبت به دوده، مقاومت غلتشی تایر را تا حدود 20 درصد کاهش می‌دهد. با فرض اینکه تایر تحت فشار صحیح و مناسب قرار گرفته و با سرعت‌های متفاوت در حرکت باشد، کاهش 20 درصد در مقاومت غلتشی تقریباً معادل 3 تا 4 درصد ذخیره سوخت مصرفی وسیله نقلیه است. جایگزینی دوده با سیلیکا در تایرهای سواری علاوه بر کاهش مقاومت غلتشی، باعث بهبود استحکام کششی تایرها (ترد تایر) در شرایط مطلوب شده است. علاوه بر آن، سیلیکا در فصل زمستان برای تایرها مزیتهای بسیاری دارد و آمیزه‌هایی که با سیلیکا تقویت می‌شوند، اغلب در دمای کم، نرم و انعطاف‌پذیرتر می‌شوند که این مورد موجب ترمزگیری و چنگ‌زنی مطلوب‌تری می‌شود. مشکل اصلی سیلیکا به‌ نیروهای بین‌مولکولی شدید آن مربوط می‌شود که پراکنش مطلوب ذره‌های آن را در بستر آمیزه دشوار می‌سازد. سطح سیلیکا به‌دلیل وجود تعدادی گروه‌های سیلانول (Si-OH)، آبدوست است. ماهیت آبدوستی سطح سیلیکا و تمایل آن برای تشکیل پیوندهای هیدورژنی منجر به تمایل بسیار زیاد آن به برهمکنش پرکننده-پرکننده و جلوگیری از پراکنش مناسب و یکنواخت در حین اختلاط می‌شود. در نتیجه، غالباً ویژگی‌های نامطلوب ولکانشی را به‌دنبال دارد. این مشکل را می‌توان با استفاده از عامل‌های پیونددهنده سیلان‌دار که قابلیت واکنش شیمیایی با سیلیکا و کائوچو را در طول مراحل اختلاط و ولکانش دارند، برطرف ساخت.}, keywords = {سیلیکا,تایر,روش‌های تولید,عامل پیونددهنده سیلان‌دار}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118751.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118751_fe6525eb1b31d48cd578df9dd6628bf3.pdf} } @article { author = {رشیدی مقدم, مرتضی}, title = {مروری بر شبیه سازی مقاومت غلتشی در صنعت تایر}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {25}, number = {99}, pages = {27-36}, year = {2020}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مقاومت غلتشی به دلیل تأثیر قابل توجه آن بر مصرف سوخت خودرو در هسته اصلی اهداف توسعه تایر قرار دارد. برخلاف روش تجربی، روش شبیه‌سازی المان محدود  یک روش تخمین ارزان و کارآمد است. با این حال، روش المان محدود می‌تواند به عنوان یک راهکار کاملاً پیشرفته مخصوصاً برای تخمین مقاومت در برابر غلتش شناخته شود. در این مقاله گزارش‌های مربوط به مدل سازی المان محدود از چرخش تایر در طی ده سال اخیر جمع آوری شده است. مقاله با معرفی مقاومت غلتشی، مکانیزم مقاومت غلتشی از جنبه مکانیکی و ضریب مقاومت غلتشی شروع و در ادامه مجموعه کاملی از پژوهش‌های انجام شده در زمینه شبیه‌سازی مقاومت غلتشی به روش المان محدود توسط محققان در طی ده سال اخیر آورده شده است. در نهایت هندسه متقارن دو بعدی و سه بعدی مش‌زده شده از یک سطح مقطع تایر واقعی که در نرم افزار المان محدود شبیه‌سازی شده است به همراه جزییات شبیه‌سازی ارائه شده است. }, keywords = {تایر,مقاومت غلتشی,شبیه سازی}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118752.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118752_8d3d7bd20a5e4b8cc66e1d5278b2d552.pdf} } @article { author = {طاوسی, سحر and علیمردانی, محمد}, title = {مروری بر سازوکارهای حاکم بر ازکارافتادگی آستر لاستیکی مورد استفاده در استاتور موتورهای درون چاهی}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {25}, number = {99}, pages = {37-53}, year = {2020}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {بخش تولید توان موتورهای درون‌چاهی شامل یک روتور فلزی و یک استاتور با آستر لاستیکی است که با جریان‌یابی سیال حفاری در بین حفراتی که از اختلاف هندسه روتور و استاتور ایجاد شده‌اند، تبدیل انرژی هیدرولیکی سیال حفاری به انرژی چرخشی روتور و نهایتا چرخش سرمته‌ی حفاری صورت می‌پذیرد. از نقطه‌نظر طراحی، ضروری است آستر لاستیکی در حین تنش‌های عملیاتی، بتواند با حداقل میزان تغییرشکل مکانیکی، آب‌بندی مناسبی بین حفرات مجاور ایجاد کرده تا امکان پیشروی سیال حفاری در راستای روتور بدون گرمااندوزی زیاد در لاستیک ایجاد شود. برای این منظور لزوم استفاده از الاستومری با سفتی بالا برای اجتناب از اعوجاج و تغییر شکل دینامیکی بالا و جهندگی کافی برای ایجاد قابلیت آب‌بندی مناسب وجود دارد. وجود خواص استحکامی بالا و مقاومت در برابر ایجاد و رشد ترک از دیگر ویژگی‌های الاستومر مورد استفاده در این کاربرد است. این نوع موتورها عمدتا از بخش تولید توان و بیش‌تر از ناحیه آستر لاستیکی استاتور دچار ازکارافتادگی می‌شوند. به ‌دلیل فشار و دمای بالای درون چاه، تاثیر شیمی سیال حفاری و قرارگیری تحت بارهای مکانیکی متناوب، این آسترها متحمل انواعی از تخریب حرارتی، تخریب شیمیایی، خستگی حرارتی و خستگی مکانیکی می‌شوند که برطرف کردن ازکارافتادگی آن‌ها بسیار پرهزینه است. مقاله حاضر آخرین دستاوردها در ارزیابی از کارافتادگی الاستومر آستر لاستیکی را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. در آسترهای لاستیکی با ضخامت کم و یکنواخت نسبت به انواع معمولی آن‌ها، میزان تخریب حرارتی برخلاف ازکارافتادگی ناشی از تغییر شکل و بارهای تناوبی مکانیکی تا حد قابل قبولی کاهش یافته‌است.}, keywords = {موتورهای درون‌چاهی,ازکارافتادگی,آسترلاستیکی}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118753.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118753_f7d266791db4162e14f7ad91b8db5745.pdf} } @article { author = {علیزاده مجد, امیررضا and سقازاده, نرگس and داودی, عارفه}, title = {مطالعه تاثیر فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر ظرفیت یادگیری سازمانی در صنایع لاستیک کشور (مورد مطالعه: آرتاویل تایر)}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {25}, number = {99}, pages = {55-71}, year = {2020}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {فرهنگ ‌سازمانی عاملی اصلی در صحنه مدیریت دانش است و تعاملات می تواند موجب یادگیری و دانش آفرینی نیروی انسانی شود به شرطی که فرهنگ این محیط به سمت سازمان یادگیرنده  جهت گیری کند. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزات تاثیر فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر ظرفیت یادگیری در شرکت آرتاویل تایر است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- همبستگی می‌باشد. برای انجام تجزیه ‌و تحلیل از نرم افزار PLS  و SPSS استفاده شد. براین اساس به منظور بررسی پایایی مدل اندازه‌گیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا  پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که روابط همخطی بین متغیرها مورد تایید قرار گرفته است  و بر اساس پژوهش حاضر می‌توان پیشنهاد کرد که که سازمانی میتواند به موفقیت برسد که دارای کارکنان و مدیرانی دارای فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و ظرفیت یادگیری سازمانی باشد. }, keywords = {فرهنگ سازمانی کارآفرینانه,ظرفیت یادگیری سازمانی,کارآفرینی}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118755.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118755_3c3898322c4aa4413fe7879000505074.pdf} } @article { author = {رجوعی, مرتضی and غیور باغبانی, سیدمرتضی and اعلمی, سید امین and شیخ الإسلامی, زینب}, title = {تاثیر مدیریت راهبردی تأمین‌کننده بر عملکرد مالی با تحلیل نقش کیفیت فرآورده و رضایت مشتری(مورد مطالعه: صنعت لاستیک ایران)}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {25}, number = {99}, pages = {73-87}, year = {2020}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امروزه بروز تحریم‌های بین‌المللی به عنوان محرک اصلی بازار لاستیک و تایر، با تاثیر بر نرخ ارز، نحوه پرداخت، شیوه حمل و نقل و غیره، خطر تامین مواد و قطعات را برای بسیاری از توزیع‌کنندگان به شدت افزایش داده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر مدیریت راهبردی تامین‌کننده بر عملکرد مالی با تحلیل نقش کیفیت فرآورده و رضایت مشتری در صنعت لاستیک ایران انجام شده است. به منظور جمع‌آوری اطلاعات لازم برای این تحقیق، از پرسشنامه‌ استاندارد استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت و بین 236 نفر از توزیع‌کنندگان صنعت لاستیک به‌صورت نمونه‌گیری غیر متحمل در دسترس توزیع شد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش معادلات ساختاری و نرم‎افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که حمایت مدیریت ارشد، آمادگی فناورانه و اعتماد، بر مدیریت راهبردی تأمین‌کننده اثرگذار است و همچنین مدیریت راهبردی تأمین‌کننده، کیفیت فرآورده و رضایت مشتری نیز بر عملکرد مالی شرکت اثر مثبت و معناداری دارند. بنابراین شرکت‌های توزیع‌کننده لاستیک، با حمایت بیشتر مدیران، بهبود فناوری و گسترش فضای اعتماد در بین کارکنان و مشتریان، می‌توانند عملکرد مالی شرکت را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهند.}, keywords = {مدیریت راهبردی تامین‌کننده,عملکرد مالی,کیفیت محصول,رضایت مشتری}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118756.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118756_6fe119ca1855f84d404bdec41969643d.pdf} } @article { author = {خسروی, ابوالفضل and فتحی, محمد رضا and شفیعی, فرشته}, title = {بررسی تأثیر تجربه خرید مشتری و وفاداری الکترونیکی مشتریان در بازارگاه‌های فروش اینترنتی لاستیک}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {25}, number = {99}, pages = {89-98}, year = {2020}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تجربه مشتری و وفاداری الکترونیکی مشتریان سایت های فروش اینترنتی لاستیک صورت گرفته است. مؤلفه‌های تجربه مشتری (ارزش افزوده، عناصر عملکردی برخط، زیبایی شناسی برخط و عناصر لذت باورانه برخط) در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی اجرا شده و جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان بازاگاه های فروش اینترنتی لاستیک بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 300 پرسشنامه توزیع و در نهایت 250 پرسشنامه دریافت و مورد ارزیابی قرارگرفت. جهت جمع‌آوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه گارج و همکاران (2014) بهره گرفته شده است که روایی آن قابل تأیید می‌باشد. همچنین برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. و به منظور بررسی روایی پرسشنامه از روش روایی تشخیصی از شاخص AVE استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه به روش پایایی ترکیبی CR به همراه آلفای کرونباخ بررسی شد. به منظور تحلیل داده‌ها از نرم-افزار SPSS21 و نرم‌افزار SMART-PLS3 و همچنین از روش‌های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری مقاله استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که تجربه خرید مشتری (شامل چهار متغیر ارزش افزوده، عناصر عملکردی برخط ، زیبایی شناسی برخط و عناصر لذت باورانه برخط) بر وفاداری الکترونیکی مشتریان تأثیر مثبت و معنادار دارد.}, keywords = {تجربه خرید مشتری,وفاداری الکترونیکی,سایت‌های فروش لاستیک}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118757.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118757_24ad6112b2f57b53f67963e87781f0e3.pdf} } @article { author = {آزاد ارمکی, امیر and داودی, عارفه and علیزاده مجد, امیررضا}, title = {تأثیر نرخ ارز بازار بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان لاستیک با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {25}, number = {99}, pages = {99-113}, year = {2020}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {نرخ ارز به عنوان یکی از کانال های ارتباط اقتصاد ملی با محیط بین‌الملل از مهم ترین متغیرهای اقتصادی به جساب می‌آید. انحراف این متغیر از مقدار تعادلی آن تقریبا در اکثر کشورها مشاهده می شود. اما این موضوع به عنوان یک پدیده مزمن در کشورهای درحال توسعه از جمله ایران بسیار مشهود است. از طرفی شناخت اندکی درباره رفتار مصرف‌کننده بخصوص رفتار انتخاب مصرف‌کننده در برابر خرید در کشورهای درحال توسعه وجود دارد. در نتیجه لزوم بهره‌گیری از هوشیاری کارافرینانه را در جهت موفقیت در این تقابل هر چه بیشتر آشکار می کند. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، کمی است. جامعه آماری این پژوهش شامل  80 نفر از مشتریان شرکت کیان تایر در استان قزوین می‌باشد. حجم نمونه آماری این تحقیق  66 نفر به‌دست‌آمده است. برای تجزیه‌وتحلیل از نرم افزار PLS و SPSS استفاده شد. براین اساس به منظور بررسی پایایی مدل اندازه‌گیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا  استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که هوشیاری کارآفرینانه می تواند بر نرخ ارز اثرگذار باشد اما نرخ ارز بر هوشیاری کارآفرینانه نقشی ندارد و متغیر هوشیاری نقش میانجی را بین نرخ ارز و رفتار خرید ایجاد نمی کند.}, keywords = {نرخ ارز بازار,رفتار خرید مصرف‌کننده,هوشیاری کارافرینانه}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118758.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_118758_8571c969e8d20ad6216c7ab063bee527.pdf} }