@article { author = {عربشاهی کریزی, احمد and زینلی, عاطفه}, title = {بررسی و ارزیابی تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر جو سازمانی}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {23}, number = {94}, pages = {66-80}, year = {2019}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی با جو سازمانی‌ست. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش و ماهیت توصیفی- پیمایشی‌ست. جامعه‌ی آماری پژوهش، کارکنان بانک ملی شهرستان‌های کاشمر و بردسکن است و نمونه‌ی آماری از راه فرمول کوکران و با روش نمونه‌گیری تصادفی تعیین شده است. روش جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش پرسش‌نامه‌های استاندارد است و پرسش‌نامه‌ی جو سازمانی هالپین و کرافت و پرسش‌نامه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی ناهاپیت و گوشال مورداستفاده واقع شده است. برای تأیید روایی، پرسش‌نامه به رؤیت استادان رسید و برای تأیید پایایی نیز به محاسبه‌ی آلفای کرونباخ اقدام شد. آلفای کرونباخ در پرسش‌نامه‌ی جو سازمانی مقدار 70/0 و در پرسش‌نامه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی مقدار 88/0 به‌دست آمده است که نشان از پایایی قابل‌قبول پرسش‌نامه‌ها دارد. پس از جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شده است. در آمار توصیفی شاخص‌های مرکزی و پراکندگی محاسبه شده است و در آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه‌ی بین متغیرهای پژوهش و آزمون فرضیه‌ها استفاده شده است. محاسبه‌های آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شده است. نتیجه‌ها نشان می‌دهد که رابطه‌ی بین سرمایه‌ی اجتماعی و جو سازمانی مستقیم و معنادار است. هم‌چنین بین بُعدهای ساختاری، شناختی و ارتباطی سرمایه‌ی اجتماعی با جو سازمانی، رابطه‌ی مستقیم و معناداری برقرار بوده است.}, keywords = {سرمایه‌ی ارتباطی,سرمایه‌ی شناختی,سرمایه‌ی ساختاری,سرمایه‌ی اجتماعی,جو سازمانی}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_100468.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_100468_452568ada9be14fc96f0df095209aa8f.pdf} }