%0 Journal Article %T برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی به منظور کاهش هزینه بهره‌برداری و ارائه خدمات جانبی به شبکه %J صنعت لاستیک ایران %I شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک %Z 1563-0633 %A پرهیزگار, پارسا %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 26 %N 106 %P 49-66 %! برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی به منظور کاهش هزینه بهره‌برداری و ارائه خدمات جانبی به شبکه %K خودرو برقی %K بهینه‌سازی %K الگوریتم شارژ و دشارژ %R 10.22034/irm.2022.159793 %X در حال حاضر، شبکه­های قدرت از قابلیت ذخیره­سازی ناچیزی برخوردار هستند و به همین دلیل، مفهوم V2G که با معرفی خودروهای الکتریکی ظهور پیداکرده است، توجه بسیاری از بهره­برداران و برنامه­ریزان را به خود جلب نموده است؛ چراکه می­توان با تجمیع باتری‌های تک‌تک خودروهای موجود در یک پارکینگ شهری، ظرفیت ذخیره‌سازی فراوانی را حاصل نمود که می­تواند از دید شبکه به‌عنوان یک منبع ذخیره­سازی واحد و یکپارچه، مورد استفاده قرار گیرد. ازآنجایی‌که این خودروها در شبکه با دو کاربری بار الکتریکی و منبع تولید توان ایفای نقش می­کنند بنابراین نقش بسزایی در بهره‌برداری از یک شبکه توزیع دارند. به‌علاوه با افزایش روزافزون ضریب نفوذ خودروهای برقی (هیبرید) در شبکه­های توزیع فشار ضعیف، برنامه‌ریزی شارژ/دشارژ باتری آن‌ها به‌منظور حفظ تعادل شبکه و همچنین افزایش سود مالکان خودروها، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که خودروهای الکتریکی می‌توانند به‌عنوان یک منبع انرژی در ساعات پیک بار به شبکه متصل شوند (V2G) و ضمن مسطح کردن پروفیل توان، افت ولتاژ شین‌های شبکه را بهبود بخشند، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و در دسترس­ترین منبع تولید درآمد از دید مالکان آن‌ها به شمار می‌آیند. اگر برنامه‌ریزی شارژ/دشارژ خودروها به‌طور نامنظم باشد، توان کشیده شده از فازها نامتعادل شده و علاوه بر افزایش میزان هارمونیک و افت کیفیت توان شبکه، می‌توانند باعث خاموشی سراسری و ناپایداری امنیت آن نیز بشوند. %U https://www.iranrubbermag.ir/article_159793_e5c4ad332d10c4da18156fab6f7b4e54.pdf