%0 Journal Article %T شناسایی و اولویت‌بندی سبک‌های تصمیم‌گیری مشتریان در خرید تایرهای رادیال سواری (مورد مطالعه: مشتریان تایرهای رادیال سواری شهر تهران) %J صنعت لاستیک ایران %I شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک %Z 1563-0633 %A معصومیان, پرویز %D 2018 %\ 02/20/2018 %V 22 %N 88 %P 71-82 %! شناسایی و اولویت‌بندی سبک‌های تصمیم‌گیری مشتریان در خرید تایرهای رادیال سواری (مورد مطالعه: مشتریان تایرهای رادیال سواری شهر تهران) %K رفتار مصرف‌کننده %K سبک تصمیم‌گیری خرید %K مدل اسپرولز و کندال %K تایر رادیال سواری %R %X آگاهی از سبک‌های تصمیم‌گیری مصرف‌کننده برای اثربخشی استراتژی بازاریابی عرضه‌کنندگان تایر در جهت برآورده ساختن نیاز مصرف‌کنندگان و انتقال ارزش موردنظر به آن‌ها، امری حیاتی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی سبک‌های تصمیم‌گیری خرید، با الگوگیری از مدل “سبک‌های تصمیم‌گیری اسپرولز و کندال” در بین مشتریان تایرهای رادیال سواری شهر تهران انجام شده است. فرض اصلی در مدل اسپرولز و کندال بر این است که مصرف‌کنندگان در زمان اقدام به خرید، از سبک‌های تصمیم‌گیری خاصی پیروی می‌کنند که در طی مطالعات اولیه خود، هشت سبک را شناسایی کردند که این سبک‌ها تاکنون در کشورهای زیادی مورد آزمون قرار گرفته‌اند. در این پژوهش تلاش شد تا با استفاده از آخرین تغییرات در طراحی پرسش‌نامه سنجش سبک‌های تصمیم‌گیری و با بهره‌گیری از نظر خبرگان حوزه‌ی بازاریابی تایر، و تنی چند از مصرف‌کنندگان، ابزار گردآوری داده (پرسش‌نامه) بومی‌سازی شود. جامعه‌ی آماری موردمطالعه، مشتریان تایرهای رادیال سواری شهر تهران بودند که در سال 1395 اقدام به خرید کرده‌اند. با توجه به نامحدود بودن جامعه‌ی آماری، تعداد نمونه‌ی آماری بر اساس جدول مورگان 385 عدد انتخاب شده و پرسش‌نامه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده توزیع شد. نتیجه‌ها نشان‌گر آن است که سه سبک از بین هشت سبک مدل اسپرولز و کندال، و دو سبک جدید در بین خریداران تایرهای رادیال سواری در خانواده‌ی خودروهای پراید، پژو و سمند شناسایی شدند. هم‌چنین در اولویت‌بندی سبک‌های به‌دست‌آمده، سبک ایده‌آل‌خواهی اهمیت بالاتری نسبت به سایر سبک‌ها را داراست. %U https://www.iranrubbermag.ir/article_60403_2233199cb181b0659954baeff1c5316b.pdf