TY - JOUR ID - 104054 TI - ارزیابی میزان حفظ فشار باد تایر JO - صنعت لاستیک ایران JA - IRM LA - fa SN - 1563-0633 AU - عزالدین, شبنم AU - عباسیان, علی AD - کارشناسی ارشد. کارشناس ارشد تحلیل تکنولوژی، تهران، ایران AD - دکترای تخصصی. استادیار. عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی پلیمر، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 24 IS - 96 SP - 69 EP - 80 KW - فشار باد تایر KW - حفظ فشار باد تایر KW - آستری داخلی تایر KW - نفوذپذیری هوا DO - N2 - تنظیم مناسب فشار باد تایر و حفظ آن یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر عملکرد تایر و مصرف بهینه سوخت خودرو می‌باشد. تایری که فشار باد آن کم باشد، نمی‌تواند شکل خود را حفظ کند و در تماس با جاده، تخت‌تر از حد قابل قبول خواهد بود. فشار کم باد تایر باعث انحراف بیشتر تایر در زمان چرخش می‌گردد که این مسأله گرمای درونی تایر را افزایش داده و سبب افزایش مقاومت غلتشی و افزایش مصرف سوخت تا 5% خواهد شد. عوامل مختلفی چون دما، زمان تنظیم فشار باد، بار اعمال شده روی تایر در سرعت‌های بالا و عملکرد تایر در سطوح خشک و خیس، عواملی تأثیرگذار بر فشار باد تایر هستند. در شرایط ایده‌آل، فشار باد تایر در هر ماه حدود psi 1 کاهش می‌یابد؛ این بدان معناست که اگر فشار باد تایر برای مدت زمان 2 تا 3 ماه تنظیم نگردد، ممکن است تایر پس از آن مدت، psi 3-2 کاهش فشار را تجربه نماید. از این رو، به جهت اهمیت موضوع، روش‌هایی جهت پایش فشار باد تایر ایجاد شده‌اند. یکی از این روش‌ها، سامانه TPMS است که روشی برخط جهت پایش فشار باد تایر نصب شده روی خودرو می باشد. روش آزمون دیگری نیز (ASTM F-1112) جهت ارزیابی آهنگ کاهش فشار باد تایرها پیش از نصب روی خودرو تعریف شده است. مطالعه حاضر، مروری بر عوامل مؤثر بر کاهش فشار باد تایر و روش‌های ارزیابی میزان حفظ فشار باد تایر است.     UR - https://www.iranrubbermag.ir/article_104054.html L1 - https://www.iranrubbermag.ir/article_104054_0647f7119c2fb9b07ab5e876aad0c889.pdf ER -