TY - JOUR ID - 130988 TI - تحلیل تأثیر مدیریت کیفیت جامع و گرایش به کارآفرینی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط JO - صنعت لاستیک ایران JA - IRM LA - fa SN - 1563-0633 AU - مسعودی, احسان AD - گروه پژوهش مدیریت کیفیت دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 25 IS - 101 SP - 85 EP - 100 KW - مدیریت کیفیت جامع KW - گرایش به کارآفرینی KW - عملکرد شرکت KW - شرکت های کوچک و متوسط DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، تحلیل تأثیر مدیریت کیفیت جامع و گرایش به کارآفرینی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را 460 نفر از مدیران شرکت های کوچک و متوسط شهرک صنعتی جی اصفهان تشکیل می دادند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی ساده، 210 نفر تعیین گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مدیریت کیفیت جامع جایارام(2010)، گرایش به کارآفرینی هیوگز و مورگان(2007) و عملکرد شرکت ساهو و یاداو(2017) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با بهره گیری از روایی محتوایی و روایی سازه تأیید شد و پایایی آن ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 819/0، 822/0 و 886/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها، از مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار پیشرفته MPLUS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که مدیریت کیفیت جامع و گرایش به کارآفرینی تأثیر مستقیم و معناداری بر عملکرد شرکت ها دارند. با توجه به نتایج بدست آمده، مدیریت کیفیت جامع و گرایش به کارآفرینی می توانند در جهت بهبود عملکرد در شرکت های کوچک و متوسط موثر واقع شوند. UR - https://www.iranrubbermag.ir/article_130988.html L1 - https://www.iranrubbermag.ir/article_130988_667093cfc5b36eb85f61a49c839bad47.pdf ER -