TY - JOUR ID - 159787 TI - بررسی روش‌های اندازه‌گیری، مدل‌سازی و عوامل مؤثر بر نویز و ارتعاشات حفره تایر JO - صنعت لاستیک ایران JA - IRM LA - fa SN - 1563-0633 AU - مومن, مجتبی AU - ابراهیمی نژاد رفسنجانی, سلمان AU - ملاجعفری, مرتضی AD - دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران AD - دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی خودرو، طبقه سوم Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 26 IS - 106 SP - 23 EP - 38 KW - نویز حفره تایر KW - عوامل مؤثر بر نویز KW - مدل‌سازی نویز KW - روش‌های اندازه‌گیری صوت KW - ارتعاشات خودرو DO - 10.22034/irm.2022.159787 N2 - تأکید بر فضای داخلی آرام در بازار طراحی رقابتی خودرو، موضوع بسیار مهمی است. میزان نویز داخلی خودرو بر اساس نیازهای مشتری تنظیم می­گردد و مشخصات نویز و ارتعاش خودرو، بر روی تصمیم خریدار خودرو تأثیر می‌گذارد. یکی از منابع مهم ایجاد نویز در خودرو، تایر می­باشد که با پیشرفت و برقی­شدن خودروها، بسیار اهمیت یافته و محققان در تلاش هستند تا این نویز را به حداقل برسانند. بخش مهمی از نویز تایر، مربوط به ارتعاشات داخلی موجود در حفره تایر است که نویز حفره تایر را به وجود می­آورد. در این مقاله، روش­هایی برای اندازه­گیری نویز و ارتعاشات در حفره تایر به‌منظور شناخت و بررسی این نویز و انجام تحقیق­های بعدی بر روی آن، بیان شده است. همچنین تحقیقاتی در مورد مدل‌سازی نویز و ارتعاش حفره تایر نیز به انجام رسیده است. برای یافتن راهکارهای مناسب برای کاهش نویز حفره تایر، لازم است تا پارامترهای مؤثر بر آن، به طور کامل شناسایی و مطالعه شود و بر روی عواملی که باعث افزایش یا کاهش این نویز می­شود، مطالعه جامعی صورت گیرد. به همین دلیل در این مقاله، پارامترهای مؤثر بر نویز و ارتعاشات حفره تایر نیز موردمطالعه قرار گرفته است. این مطالعات به‌منظور شناخت نویز و ارتعاشات حفره تایر و یافتن راهکارهای لازم برای کنترل آن و انجام مطالعات بعدی ضروری است و به همین دلیل در این مقاله سعی شده است به همه‌ی ابعاد آن به طور مبسوط پرداخته شود. UR - https://www.iranrubbermag.ir/article_159787.html L1 - https://www.iranrubbermag.ir/article_159787_c5cee8bafcbede2465f112739a38e4ae.pdf ER -