2024-03-29T15:29:27Z
https://www.iranrubbermag.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8730
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
1563-0633
1395
20
82
شناسنامه علمی نشریه دوره 20، شماره 82، تابستان 1395
2016
08
22
1
88
https://www.iranrubbermag.ir/article_68237_833d4f1b9aaf9a7b04de25796872cea9.pdf
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
1563-0633
1395
20
82
به پیشواز سیزدهمین همایش ملی لاستیک برویم
حسن
شعبانی
سیزدهمین همایش ملی لاستیک در اسفند ماه سال جاری و در شهر یزد برگزار خواهد شد و انشاءا لله این همایش رنگوبوی تازهیی داشته باشد؛ اما چگونه؟1- بیستونه سال پیش و در سال 1366 نخستین کنفرانس بینمللی لاستیک تهران با عنوان IRCT 87 برگزار شد. در این کنفرانس که به زبان انگلیسی برگزار شد، تعداد زیادی از جوانان صنعت تایر ایران نیز در حضور استادان بهنام این صنعت- همچون آقای Hepburn و دیگران- به ارائهی مقاله پرداختند، جوانانی که در هنگام ارائهی مقاله هم صدایشان میلرزید و هم دست و پایشان؛ ولیکن آنان همت کردند و اعتماد بهنفس پیدا کردند و همایش آبرومندی برگزار شد و بعدها هر یک از آن جوانان، مدیران و مدیران ارشد شرکتهای تایرسازی شدند و مسؤولیتهای مهمی را در صنعت لاستیک ایران پذیرفتند.2- در نوروز هر سال رسم است که سال خورشیدی پیشرو به یک نام خاص نامگذاری شود. این نامگذاریها هدف کشور را در سال جدید تعیین میکند. من امیدوارم که سال 1396 به نام جوانان نامگذاری شود، به این امید که از جوانان در مسؤولیتهای مدیریتی و... بیش از پیش استفاده شود؛ و اما قدم نخست استفاده از جوانان، به خود آنان برمیگردد. جوانان باید به صحنه بیایند، باید خود را باور داشته باشند و قابلیت های خود را به مدیران،کارشناسان واساتید پر سابقه و باتجربه عرضه کنند.3- در دوازدهمین همایش لاستیک که در بهمن ماه سال 1393 در تهران برگزار شد، به 6 مقالهی برتر ارائه شده در همایش، جایزههایی اهدا شد. از این 6 مقاله، دو مقاله دانشگاهی و چهار مقاله از طرف صنعت ارائه شده بود. ارائهکنندگان مقالههای برتر صنعتی جوانانی بودند که خوش درخشیدند و بهحق پاداش خود را از برگزارکنندگان همایش دریافت کردند. انشاءا لله که این جوانان در شرکتهایی که مشغول کار هستند نیز فعالیت مؤثری داشته باشند و مدیران ارشد شرکتهای تایرسازی نیز قدر این نیروهای جوان را بدانند و به آنها فرصت بیشتری بدهند.4- چهار شرکت جدید تایرسازی در ایران تأسیس شده است و قرار است در آینده این چهار شرکت تبدیل به چهار کارخانهی تایرسازی در اقصی نقاط کشور پهناورمان بشوند (شرح کامل در سرمقالهی ماهنامهی شمارهی 7- شهریور 1395 آمده است). جذب نیروهای متخصص جوان نیز در این چهار شرکت آغاز شده است که امید میرود جوانان بومی از اقوام مختلف در این کارخانه ها بهکار گرفته شوند.پس بیایید همگی دستبهدست دهیم و از فرصت پیش آمده استفاده کنیم تا سیزدهمین همایش لاستیک را همچون نخستین کنفرانس بینمللی لاستیک تهران، به نقطه یعطفی تبدیل کنیم. در همین رابطه من از جوانان عزیز صنعت لاستیک میخواهم که از این فرصت کمال استفاده را ببرند تا بیش از پیش به رشد و تکامل خود و صنعت لاستیک کشور کمک کنند
2016
08
22
3
3
https://www.iranrubbermag.ir/article_68220_28d6cf52d0817ec4b8964e4da8b6c002.pdf
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
1563-0633
1395
20
82
مروری بر انباشتگی و مدلهای سینتیکی تشکیل شبکهی پُرکننده در آمیزههای لاستیکی بسیار پُرشده
امیرحسین
ماهتابانی
مهدی
رزاقی کاشانی
رضا
کریمی
شناخت فرایندهای انباشتگی در سامانههای مختلف ازجمله آمیزههای لاستیکی بسیار پُرشده با سیلیکا در سالهای اخیر موردتوجه قرار گرفته است. انباشتگی پُرکننده در آمیزههای لاستیکی ریشهی رفتار ویسکوالاستیک غیرخطی و پدیدهی پین بوده و از این رو شناخت و پیشبینی سینتیک آن میتواند نقش مهمی در بهبود خواص مکانیکی آمیزه داشته باشد. این پژوهش مروری اِجمالی بر پژوهشهای گذشته درزمینهی انباشتگی پُرکننده، پارامترهای مؤثر بر آن و اثر آن بر خواص مکانیکی آمیزههای لاستیکی، بهویژه آمیزههای پُرشده با سیلیکا دارد. همچنین، رفتار ایزوانرژتیک مدول ذخیره بهعنوان یکی از نشانههای انباشتگی پُرکننده در آمیزهی مورد بررسی و اختلافنظرها در این زمینه موردبحث قرار گرفته است. علاوه بر این، مدلهای ارائه شده برای توجیه سینتیک این پدیده بهطور مختصر مرور شده است. مدل کلوخهیی شدن چندمرحلهیی و مدل کلوپل بهعنوان مدلهایی گویا برای سینتیک انباشتگی واکاوی و مقایسه شدهاند.
آمیزههای لاستیکی بسیار پرشده
انباشتگی پُرکننده
مدلهای سینتیکی انباشتگی
2016
08
22
4
14
https://www.iranrubbermag.ir/article_68221_667fea10aaa4468856e4216b68abdcf8.pdf
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
1563-0633
1395
20
82
طراحی آمیزهی بلت سیمی تایر رادیال سواری بر پایهی آلیاژ کائوچوی طبیعی و کائوچوی سیس بوتادین
مهدی
شیوا
حسین
وارسته
بیشتر فرمولهای مورد استفاده برای پوشش (coating) بلت تایر رادیال سواری بر پایهی کائوچوی طبیعی است. در این مقالهی پژوهشی، امکان توسعهی فرمول از طریق آلیاژسازی این کائوچو با کائوچوی سیسبوتادین موردمطالعه قرار گرفته است. فرمول پایهی مورد استفاده، شامل کائوچوی طبیعی پرشده با دودهی N326 است. مطالعهی جامع مروری در مورد تمامی اجزای فرمول آمیزهی بلت سیمی، برای تصمیمگیری و مشخص کردن متغیرهای تجربی این مطالعه انجام شده است. سپس در قالب طرح آزمایش و تحلیل و بهینهسازی آماری، جایگزینی بخشی از کائوچوی طبیعی با کائوچوی سیسبوتادین در کنار تغییر دو عامل کلیدی، یعنی مقدار رزورسینول و رزین فرمالدئیددهنده، مطالعه شد. فرمول توسعه دادهشده علاوه بر دارا بودن بیشترین چسبندگی آمیزه - سیم، کاهش قابلتوجه در پدیدهی بازگشت را نشان داد که از لحاظ عملکرد تایر در حین سرویس دارای اهمیت است.
بلت
تایر رادیال
طراحی آمیزهی لاستیکی
چسبندگی
تحلیل رگرسیون
2016
08
22
15
21
https://www.iranrubbermag.ir/article_68224_98084c73007d44e3d2f600908e091a59.pdf
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
1563-0633
1395
20
82
بررسی روشهای اصلاح سطح سیلیکا با عاملهای پلیمری و استفاده از آن در کامپوزیتهای لاستیکی
رضا
کریمی
نفیسه
تربتیفرد
سید مصطفی
حسینی
محمد
علیمردانی
امیرحسین
ماهتابانی
مهدی
رزاقی کاشانی
استفاده از پُرکنندههای تقویتی مانند سیلیکا بهمنظور بهبود خواص مکانیکی، دینامیکی و حرارتی آمیزههای لاستیکی ضروریست. امروزه کاربرد سیلیکا بهجای دوده در آمیزههای رویهی تایر به دلیل کاهش مقاومت غلتشی و بهتبع آن کاهش مصرف سوخت و تولید آلایندهها موردتوجه قرار گرفته است. بااینوجود مشکل عمده در زمینهی استفاده از سیلیکا در آمیزههای لاستیکی، اختلاط دشوار، پراکنش نامناسب و قابلیت انباشتگی زیاد ذرههای سیلیکا در بسترهای لاستیکی بهدلیل برهمکنش پایین پلیمر-پُرکننده و همچنین برهمکنش بالای پُرکننده- پُرکننده است. از اینرو اصلاح سطح سیلیکا با عاملهای هیدروکربنی بهمنظور افزایش سازگاری آن با بستر پلیمری ضروری خواهد بود. در این راستا راهکارهای گوناگونی مانند اصلاح سطح از راه پیوند مولکولهای جفتکننده مطرح بوده است. در سالهای اخیر اصلاح سطح سیلیکا از راه عاملهای پلیمری بهدلیل افزایش برهمکنش پلیمرـ پُرکننده و دستیابی به ساختار نانوکامپوزیت بهشدت موردتوجه قرار گرفته است. این مقاله به بررسی روشهای موجود در زمینهی اصلاح سطح سیلیکا با عاملهای پلیمری و استفاده از آنها در سامانههای لاستیکی میپردازد.
سیلیکا
اصلاح سطح
پیوندزنی پلیمر
2016
08
22
22
35
https://www.iranrubbermag.ir/article_68226_c0af42e283c1f4d8cf8e1f971a5e20c8.pdf
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
1563-0633
1395
20
82
هشتاد سال علوم درشتمولکولها: از آغاز تولد تا نانوبسپارها، زیستبسپارها و بسپارهای خودسوارش (با تأکیدی بر فعالیتهای اروپاییان) (بخش اول)
علی
عباسیان
بیتا
کاظمینژاد
در تعریفی از علوم درشتمولکولها -در برابر علوم و مهندسی پلیمر (بسپار)- گفته شده که سال 1930 سال تولد این علوم بوده است. حوزهیی که این مقاله به آن پرداخته، محدود به بسپارهای صنعتی در حالت جامد است. برخی دستیافتهای مهم فناوری بسپارها در قرن نوزدهم و نیز دلایلی که نشان میدهد چرا مفهوم درشتمولکولها و نظریه کشسانی لاستیکی زودتر ظهور نکرده بودند، از مطالب دیگری است که در این نوشتار به آن پرداخته شده است. نقش زنجیرهی اصلی در شکلدهی ساختار و بارگذاری مکانیکی بسپارهای صنعتی از آن زمان مورد توجه زیادی قرار گرفته و عمده فعالیتهای علمی نویسندهی این مقاله را نیز شامل میشود. نویسنده همچنین سه دیدگاه شخصی از مهمترین دستیافتها در حوزهی درشتمولکولها را ارائه میدهد: سنتز زنجیرههای مولکولی طراحیشده(1)، هویتشناسی ساختاری(2)، و درک ریزمکانیک(3) موادپلیمری با ساختار نانو. از آن جایی که توسعهی علم منوط به مشارکت افراد زیادی است، روند مقاله عموماً با استناد به ارجاعاتی از دورههای مورد بحث کامل شده است. به عنوان نتیجهگیری، چشماندازی از روندهای آیندهی طراحی و کاربرد سیستمهای تطبیق یافته و عموماً پیچیدهی بسپارها با توجه به نیازهای رو به رشد جامعه ارائه خواهد شد.
فناوریهای آغازین بسپارها
تعریف و پیدایش علوم درشتمولکولها
ریزمکانیک
سیستمهای بسپاری برای نیازمندیهای بشر
2016
08
22
36
48
https://www.iranrubbermag.ir/article_68230_06cb2d7cd82201faada56ad8286f18f9.pdf
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
1563-0633
1395
20
82
بررسی تأثیر سبک رهبری تحولگرا بر خلاقیت کارکنان (مطالعهی موردی: کارکنان مؤسسهی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی تهران)
عبدالحمید
شمس
پرویز
معصومیان
مهمترین سرمایهی هر سازمانی، کارکنان آن سازمان هستند که در دنیای رقابتی امروز، تأثیرگذارترین نقش را در بقا و رشد آن سازمان دارند. یکی از عاملهایی که سازمانها میتوانند در جهت دستیابی به هدفهای تعیینشده از آن استفاده کنند، خلاقیت کارکنان است. بههمین خاطر، خلاقیت کارکنان یکی از مهمترین مسائلی است که در سازمانهای امروزی مطرح است. در واقع داشتن کارکنان خلاق یک مزیت رقابتی برای هر سازمانی محسوب میشود. سبک رهبری تحولگرا میتواند یکی از سبکهای رهبری تأثیرگذار در این امر باشد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیرگذاری سبک رهبری تحولگرا بر خلاقیت کارکنان در مؤسسهی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزیست. این پژوهش بر اساس هدف آن از نوع کاربردی بوده و ازنظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگیست. روش اجرای پژوهش نیز بهصورت پیمایشی است. جامعهی مورد مطالعه تمامی کارکنان مؤسسهی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی تهران است و حجم نمونه با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده و به تعداد 142 نفر است که درنهایت تعداد 95 پرسشنامه جمعآوری شد. پرسشنامه متشکل از پنجاه گویه شامل 30 گویه خلاقیت رندسیپ (1979 میلادی) و 20 گویه رهبری تحولگرا باس و آولیو (2000) است. سبک رهبری تحولگرا دارای چهار بعد کاریزما یا نفوذ آرمانی، انگیزش الهامبخش، ترغیب ذهنی و ملاحظههای فردی است. برای آزمون فرضیهها از تکنیک PLS و نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. نتیجهها حاکی از آن است که اَبعاد انگیزش الهامبخش و ترغیب ذهنی دارای تأثیر مثبت نبوده و اَبعاد نفوذ آرمانی و ملاحظههای فردی، تأثیر مثبتی در خلاقیت کارکنان مؤسسهی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی تهران دارند. نیز سبک رهبری تحولگرا بهطورکلی تأثیر مثبتی بر خلاقیت کارکنان دارد.
رهبری تحولگرا
نفوذ آرمانی
انگیزش الهامبخش
ترغیب ذهنی
ملاحظههای فردی
خلاقیت
2016
08
22
49
62
https://www.iranrubbermag.ir/article_68234_cda31846f53cd8bfa0a16efa2d422a6f.pdf
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
1563-0633
1395
20
82
نقش و کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی
احمد
عربشاهی کریزی
سمیرا
رجبیان عارفی
هدف این پژوهش بررسی نقش و کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت ارتباط با مشتری و آشنایی با جوانب مختلف مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی است. نخست با اصول و مفاهیم مدیریت ارتباط با مشتری آشنا میشویم. سپس به ضرورتهای استفاده از CRM در سازمان اشاره میشود و هدفهای مدیریت ارتباط با مشتری بیان میشود. در ادامه با بیان انواع سیستمهای CRM به بررسی ابعاد و عناصر CRM میپردازیم. در مورد رابطهی بین مدیریت ارتباط با مشتری و عملکرد سازمانی؛ به ویژگیهای کاربردی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی استراتژی CRM، بهبود فرایند خدمترسانی به مشتری با پیادهسازی CRM و مزایای استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری اشاره میشود. گرچه در استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری، چالشهای اجرایی CRM را باید مدنظر داشت. بحث اصلی مقاله استفاده از فاکتورهای فناوری اطلاعات در CRM است و در طی بحث مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی طرح و بررسی میشود، تفاوت eCRM با CRM در اثر بهکارگیری فناوری اطلاعات، مدیریت روابط مشتری الکترونیکی (ECRM) و مزایای آن، کاربرد تلفن همراه در CRM و نقش وبسایت در مدیریت الکترونیکی روابط با مشتریان مطرح و بررسی میشود.
مشتری
فناوری اطلاعات
مدیریت ارتباط با مشتری
مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی
2016
08
22
63
76
https://www.iranrubbermag.ir/article_68236_e83951474d3ec2dde95e238b8808d5c9.pdf