شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633249620200220ارزیابی شاخصهای پایداری زنجیره تأمین صنعت لاستیک با بهکارگیری ماتریس تأثیرات متقاطع312104047FAمحمدرضا فتحیدکترای تخصصی ، استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایرانعلی زمانیاندانشجوی کارشناسی ارشد. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانمحمدحسین سلیمانی سروستانیدکترای تخصصی. سایر . دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانرضا فتحیدانشجوی مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانhttps://orcid.org/ooJournal Article20190101مدیریت زنجیره تامین پایدار شامل یکپارچه کردن راهبردی و شفاف اهداف سازمانی در حوزههای اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی و دستیابی به آنها در یک همکاری و هماهنگی روشمند در فرآیندهای کلیدی بین سازمانی به منظور بهبود عملکرد بلندمدت اقتصادی سازمان و زنجیره تامین آن می باشد. هدف اصلی این تحقیق ارزیابی شاخص های پایداری زنجیره تأمین صنعت لاستیک با بهکارگیری ماتریس تأثیرات متقاطع میباشد. برای جمعآوری دادهها از روش پرسشنامه و مصاحبه با خبرگان صنعت لاستیک و از تکنیک تحلیل اثرات متقابل برای تحلیل استفاده میشود. پرسشنامهها صرفاً با متخصصین و مدیران صنعت لاستیک کشور تکمیل میگردد. روش ماتریس تحلیل تأثیر متقابل جهت بررسی میزان تأثیر عوامل بر همدیگر استفاده خواهد شد. جامعه آماری این پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن شامل مدیران، خبرگان، متخصصان و فعالان در صنعت لاستیک کشور میباشد. در این پژوهش مصاحبه و تکمیل پرسشنامهها توسط 46 نفر از خبرگان صنعت لاستیک انجام گرفته است. براساس نتیجههای حاصل از این تحقیق، شاخصهای کارایی بازیافت، کیفیت و فناوری زیست محیطی جز شاخصهای تاثیرگذار و شاخصهای هزینههای زنجیرهیتامین سنتی و پاسخگویی جز شاخصهای تاثیرپذیر هستند.شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633249620200220لاستیکهای مهندسی در تولید محصولات ماسک1224104048FAعباس محمدیکارشناس طراحی، تهران، ایرانیاسر امانیکارشناس ارشد مهندسی پلیمر، تهران، ایرانJournal Article20190131در تحقیق حاضر و با توجه به اثرات معنادار نوع لاستیک مورد استفاده بر ویژگیهای کیفی و عملکردی محصولات ماسک محافظ، بهویژه طولعمر انبارداری محصول، به ارزیابی مقایسهای لاستیکهای مهندسی به عنوان مهمترین متغیرهای طراحی در فرمولبندی آمیزههای لاستیکی مورد نیاز پرداخته شده است. برای این منظور، با استخراج 13 معیار ارزیابی (شامل هشت معیار فنی، دو معیار اقتصادی و سه معیار مشعوفساز)، ماتریس ارزیابی و نمودار رادار متغیرها، تشکیل و با تعیین شاخص جذابیت هر گروه از این معیارها، به غربال لاستیکهای مورد استفاده در محصولات ماسک دنیا پرداخته شده است. بر پایه دانش و تجربیات تولیدکننده محصولات ماسک، شاخص جذابیت معیارهای فنی، اقتصادی و مشعوفساز بهترتیب برابر با 60%، 30% و 10% تعیین گردید. ارزیابی فنی لاستیکهای موجود، بیانگر پتانسیل یکسان کاربرد کلیه لاستیکهای مورد بررسی میباشد. اگرچه، توجه همزمان به ملاحظات فنی و اقتصادی تولید ماسک در داخل کشور، بیانگر آن است که جذابیت کاربرد لاستیکهای مورد بررسی، از ترتیب پلیایزوپرن (کائوچویی طبیعی)، کلروپرن، اتیلنپروپیلندیان، پلیایزوبوتیلن، پلیسیلوکسان و آکریلونیتریلبوتادین پیروی مینماید.شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633249620200220همراستاسازی راهبرد منابع انسانی با راهبرد سازمان بر اساس رویکردسیستمی2538104051FAزهرا پورامینیکارشناس ارشدمدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمجید یحیوی قاسم قشلاقیدانشجوی کارشناسی ارشد. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی,ایرانJournal Article20190302به دلیل تاثیر زیاد فعالیتهای منابع انسانی بر عملکرد فرد و سازمان؛ از جمله بر بهرهوری سازمان، فعالیتهای منابع انسانی مهم تلقی شده و نیازمند همراستاسازی با راهبردهای سازمان است. همراستاسازی راهبرد منابع انسانی با راهبرد سازمان منجر به نتایج فردی و سازمانی متفاوتی از جمله افزایش خلاقیت و نوآوری، ایجاد و حفظ مزیت رقابتی، توسعه مسئولیت پذیری و افزایش توان بالقوه سازمان، بهبود ارتباطات بین واحد منابع انسانی و ... می شود. لزوم نگاه راهبردی به منابع انسانی، موضوعی انکارناپذیر بوده که با تحولات محیطی بر اهمیت آن افزوده می شود. <br />از آنجاییکه مدیریت راهبردی اثربخش سازمان نیازمند منابع انسانی کارا است؛ مقاله حاضر با هدف همسوسازی راهبرد منابع انسانی با راهبرد سازمان، به بیان نقش رویکرد سیستمی در این همسوسازی پرداخته است. سپس با ارائه مزایا و کارکردهای این همسوسازی در عملکرد سازمان؛ نحوه همسوسازی راهبرد سازمان با راهبرد منابع انسانی را تشریح می نماید.شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633249620200220بررسی تأثیر قابلیت های زیست محیطی بر استراتژی و کارایی زیست محیطی: نقش میانجی قابلیت بازاریابی3950104052FAمهدی نصراللهیدکترای تخصصی. استادیار. استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانمحمدرضا فتحیدکترای تخصصی ، استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایرانسحر دهقانکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و کارشناس بنیاد مستضعفان تهرانعلی صابریدکترای تخصصی. استادیار. استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20181102هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر قابلیت های زیست محیطی بر استراتژی و کارایی زیست محیطی با در نظر گرفتن نقش میانجی قابلیت بازاریابی می باشد. این پژوهش از منظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. از نظر روش در ردیف تحقیقات توصیفی قرار می گیرد. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیه مدیران بازرگانی شرکتهای تولیدی صنایع شیمیایی استان تهران است. همچنین از میان شرکتهای فعال در زمینه مواد شیمیایی 10 شرکت که عملکرد مناسبتری داشتهاند بررسی شد و تعداد کل جامعه آماری 550 مشخص گردیده است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 226 نفر برآورده شده است. در مورد مبانی نظری تحقیق، ابزار گرد آوری اطلاعات، استفاده از مطالعات کتابخانهای می باشد که از نوع ابزار بررسی مدارک سازمانی و اسناد ثانویه است و در مورد داده های آمار تحقیق، از ابزار پرسشنامه جهت شناسایی روابط بین متغیرهای تحقیق استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامههای 25 سوالی سونگ (2017) و مارتین و همکاران (2015) براساس طیف پنج تایی لیکرت است. روایی ابزار از طریق صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد. در انتها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل انجام پذیرفت. شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633249620200220فعالساز گرفته شده از نیشکر به عنوان یک جایگزین دوستدارمحیطزیست برای افزودنیهای رایج پخت5168104053FAفاطمه خودکاردکترای تخصصی. رئیس واحد تحقیق و توسعه - مواد و آمیزه شرکت ایران یاسا تایر و رابر، تهران، ایرانمحمد صفریکارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی - واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20190702فعالسازها، افزودنیهای لازم در تهیهی آمیزههای لاستیکی هستند. اگر چه اکسیدروی به همراه اسیداستئاریک اکثرا استفاده میشوند، اما به علت رفتگی تایر صدمات زیستمحیطی را ایجاد میکند که درنتیجهی پیامد رهاسازی آمیزهی پودر شده در محیط زیست است. به همین دلیل تحقیقات عدیدهای برای یافتن افزودنیهایی از منابع تجدیدپذیر که ماندگار ، ارزانتر و دوستدار محیطزیست باشند، انجام شده است. این مقاله به معرفی یک مادهی جدید به عنوان فعالساز جایگزین در پخت کائوچوی طبیعی پرداخته است. جایگزینی افزودنیهای پخت متداول با مواد گرفته شده از سلولز، واکنش پخت آمیزههای لاستیکی را تغییر میدهد که در پی آن ساختار شیمیایی و ریختشناسی فازی آمیزهینهایی دستخوش تغییر میگردد. این اصلاحات در ساختار آمیزه، چگالی اتصالات عرضی، حداکثر گشتاور، پایداری گرمایی و خواص مکانیکی را نیز تحت تاثیر قرار داده که نتیجهها نویدبخشی را در پی دارد. نتایج مطلوب بهدست آمده و کاهش چشمگیر مقدار روی استفاده شده (74/4%) در آمیزه، در مقایسه با نمونهی استاندارد، احتمال تغییر فعالسازهای رایج، مانند اکسیدروی، با یک جایگزین دوستدار محیطزیست گرفته شده از نیشکر را برجسته میسازد.شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633249620200220ارزیابی میزان حفظ فشار باد تایر6980104054FAشبنم عزالدینکارشناسی ارشد. کارشناس ارشد تحلیل تکنولوژی، تهران، ایرانعلی عباسیاندکترای تخصصی. استادیار. عضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی پلیمر، تهران، ایرانJournal Article20190501تنظیم مناسب فشار باد تایر و حفظ آن یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر عملکرد تایر و مصرف بهینه سوخت خودرو میباشد. تایری که فشار باد آن کم باشد، نمیتواند شکل خود را حفظ کند و در تماس با جاده، تختتر از حد قابل قبول خواهد بود. فشار کم باد تایر باعث انحراف بیشتر تایر در زمان چرخش میگردد که این مسأله گرمای درونی تایر را افزایش داده و سبب افزایش مقاومت غلتشی و افزایش مصرف سوخت تا 5% خواهد شد. عوامل مختلفی چون دما، زمان تنظیم فشار باد، بار اعمال شده روی تایر در سرعتهای بالا و عملکرد تایر در سطوح خشک و خیس، عواملی تأثیرگذار بر فشار باد تایر هستند. در شرایط ایدهآل، فشار باد تایر در هر ماه حدود psi 1 کاهش مییابد؛ این بدان معناست که اگر فشار باد تایر برای مدت زمان 2 تا 3 ماه تنظیم نگردد، ممکن است تایر پس از آن مدت، psi 3-2 کاهش فشار را تجربه نماید. از این رو، به جهت اهمیت موضوع، روشهایی جهت پایش فشار باد تایر ایجاد شدهاند. یکی از این روشها، سامانه TPMS است که روشی برخط جهت پایش فشار باد تایر نصب شده روی خودرو می باشد. روش آزمون دیگری نیز (ASTM F-1112) جهت ارزیابی آهنگ کاهش فشار باد تایرها پیش از نصب روی خودرو تعریف شده است. مطالعه حاضر، مروری بر عوامل مؤثر بر کاهش فشار باد تایر و روشهای ارزیابی میزان حفظ فشار باد تایر است. شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633249620200220اصطکاک شناسی مواد آببند لاستیکی8195104057FAگلرخ ذوالفقاری فرددانشجوی کارشناسی ارشد. گروه مهندسی پلیمر، دانشکده نفت و مهندسی شیمی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی عباسیاندکترای تخصصی. استادیار. عضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی پلیمر، تهران، ایرانJournal Article20190501آببندها مانع از نشت سیال یا گاز از دستگاه و ورود آلودگی به دستگاه میشوند. آببندها به دو دسته آببندهای پویا و ایستا تقسیم میشوند. بسته به نوع کاربرد و شرایط مورد استفاده آنها میتوانند از فلزات، پلاستیکهای منعطف، لاستیکها و مواد چندسازه ساخته شوند. لاستیکها با توجه به ویژگیهای منحصر بهفرد خود پرکاربردترین مواد هستند. برخی از عوامل شایع در ایجاد وادادگی آببندها عبارتند از: طراحی، اندازه، برهمکنش روغن-لاستیک، سایش،شرایط محیطی و بارگذاری. بسیاری از این وادادگی ها مربوط به مسائل اصطکاکشناسی میباشد. گرمایش اصطکاکی ممکن است باعث افزایش دما و تسریع تخریب شیمیایی یا حرارتی آببندهای لاستیکی شود. از طرفی درجه حرارت بالا میتواند سختی آببندهای لاستیکی را کاهش دهد و به دنبال آن وادادگیهای دیگری را به دنبال داشته باشد. اصطکاکشناسی علم و فناوری برهمکنش سطوح در حال حرکت مییاشد و شامل مطالعه و کاربرد اصول اصطکاک، رفتگی و روانکاری است. ضریب اصطکاک سطح لاستیک را میتوان با توجه به عوامل موثر آن که شامل بخشهای چسبش، تغییر شکل(پسماند)، گرانرو و همچسبی(پارگی) میباشد، بیان کرد. ضریب اصطکاک یکی از خواص کنترل کننده لاستیک در نوع رفتگی است. در حالت کلی رفتگی به سه نوع خستگی، سایشی، گولهای شدن رخ میدهد. در عمل ترکیبی از سه شکل رفتگی اتفاق میافتد و مشخص کردن سهم هر یک از آنان در طول رفتگی مشکل است.شناخت رفتار اصطکاکی و سازوکار رفتگی لاستیکهای ویژه آببندی در تعیین عملکرد و عمر سرویسدهی آنها مهم است و همچنین درک عمیقتر این رفتارها میتواند به طراح کمک کند تا موادی با خواص مناسب برای کاربردهای مشخص در آبیندی انتخاب کند.شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633249620200220بررسی روندهای آموزش و پژوهش در حوزه لاستیک در دنیا و ایران97111104059FAبیتا کاظمی نژادکارشناسی ارشد. دانش آموخته کارشناسی مهندسی پلیمر دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایرانعلی عباسیاندکترای تخصصی. استادیار. عضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی پلیمر، تهران، ایرانJournal Article20190331یکی از مسایل مورد پرسش از بابت این که چرا فناوری لاستیک و تایر در ایران به خوبی رشد نیافته است، بازمیگردد به این نکته که شاید موسسات آموزشی و یا مراکز پژوهشی دانشگاهی در ایران به نسبت دنیا خیلی خوب عمل نکردهاند که خروجی خوبی از آنها مشاهده نمی-شود. این مقاله تلاش دارد با بررسی رخدادهای پژوهشی و آموزشی در سطح دنیا در زمینهی لاستیک و تایر و مقایسهی آن با وضعیت فعلی ایران تا حدی کاستیهای آموزشی و پژوهشی و چرخهی تولید و انتقال دانش را بررسی کند. بر اساس بهینهکاویهای به عمل آمده به نظر میرسد کمیت و یا کیفیت آموزش در ایران در حوزه لاستیک فرقی با دنیا ندارد، تفاوت قابل توجهی نیز بین خروجیهای پژوهشی دانشگاههای ایران و دنیا نیست ولی تمایل و رویکرد پژوهشی صنعت تایر و لاستیک ایران درونگرا است و چندان موثر در ارتباطات داخلی و یا بینالمللی نیست و به نظر مهم است که برای رفع این ضعف از درون صنعت تایر راه حل را جست به جای این که مشکل را در ضعف دانشگاه یا کمبود تقویت دانشگاهها در این حوزه دانست.