%0 Journal Article %T تأثیر نرخ ارز بازار بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان لاستیک با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه %J صنعت لاستیک ایران %I شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک %Z 1563-0633 %A آزاد ارمکی, امیر %A داودی, عارفه %A علیزاده مجد, امیررضا %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 25 %N 99 %P 99-113 %! تأثیر نرخ ارز بازار بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان لاستیک با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه %K نرخ ارز بازار %K رفتار خرید مصرف‌کننده %K هوشیاری کارافرینانه %R %X نرخ ارز به عنوان یکی از کانال های ارتباط اقتصاد ملی با محیط بین‌الملل از مهم ترین متغیرهای اقتصادی به جساب می‌آید. انحراف این متغیر از مقدار تعادلی آن تقریبا در اکثر کشورها مشاهده می شود. اما این موضوع به عنوان یک پدیده مزمن در کشورهای درحال توسعه از جمله ایران بسیار مشهود است. از طرفی شناخت اندکی درباره رفتار مصرف‌کننده بخصوص رفتار انتخاب مصرف‌کننده در برابر خرید در کشورهای درحال توسعه وجود دارد. در نتیجه لزوم بهره‌گیری از هوشیاری کارافرینانه را در جهت موفقیت در این تقابل هر چه بیشتر آشکار می کند. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، کمی است. جامعه آماری این پژوهش شامل  80 نفر از مشتریان شرکت کیان تایر در استان قزوین می‌باشد. حجم نمونه آماری این تحقیق  66 نفر به‌دست‌آمده است. برای تجزیه‌وتحلیل از نرم افزار PLS و SPSS استفاده شد. براین اساس به منظور بررسی پایایی مدل اندازه‌گیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا  استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که هوشیاری کارآفرینانه می تواند بر نرخ ارز اثرگذار باشد اما نرخ ارز بر هوشیاری کارآفرینانه نقشی ندارد و متغیر هوشیاری نقش میانجی را بین نرخ ارز و رفتار خرید ایجاد نمی کند. %U https://www.iranrubbermag.ir/article_118758_8571c969e8d20ad6216c7ab063bee527.pdf