TY - JOUR ID - 104052 TI - بررسی تأثیر قابلیت های زیست محیطی بر استراتژی و کارایی زیست محیطی: نقش میانجی قابلیت بازاریابی JO - صنعت لاستیک ایران JA - IRM LA - fa SN - 1563-0633 AU - نصراللهی, مهدی AU - فتحی, محمدرضا AU - دهقان, سحر AU - صابری, علی AD - دکترای تخصصی. استادیار. استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران AD - دکترای تخصصی ، استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران AD - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و کارشناس بنیاد مستضعفان تهران AD - دکترای تخصصی. استادیار. استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 24 IS - 96 SP - 39 EP - 50 KW - قابلیت های زیست محیطی KW - استراتژی زیست محیطی KW - کارایی زیست محیطی KW - قابلیت بازاریابی DO - N2 - هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر قابلیت های زیست محیطی بر استراتژی و کارایی زیست محیطی با در نظر گرفتن نقش میانجی قابلیت بازاریابی می باشد. این پژوهش از منظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. از نظر روش در ردیف تحقیقات توصیفی قرار می گیرد. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیه مدیران بازرگانی شرکت‌های تولیدی صنایع شیمیایی استان تهران است. همچنین از میان شرکت‌های فعال در زمینه مواد شیمیایی 10 شرکت که عملکرد مناسب‌تری داشته‌اند بررسی شد و تعداد کل جامعه آماری 550 مشخص گردیده است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 226 نفر برآورده شده است.  در مورد مبانی نظری تحقیق، ابزار گرد آوری اطلاعات، استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای می باشد که از نوع ابزار بررسی مدارک سازمانی و اسناد ثانویه است و در مورد داده های آمار تحقیق، از ابزار پرسشنامه جهت شناسایی روابط بین متغیرهای تحقیق استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه‌های 25 سوالی سونگ (2017) و مارتین و همکاران (2015) براساس طیف پنج تایی لیکرت است. روایی ابزار از طریق صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد. در انتها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل انجام پذیرفت.  UR - https://www.iranrubbermag.ir/article_104052.html L1 - https://www.iranrubbermag.ir/article_104052_442c8d11d1e31bbc62d5240c6bdaa6a1.pdf ER -