TY - JOUR ID - 111656 TI - شناخت عوامل موثر بر دوام تایر و ارتباط بین آن‌ها JO - صنعت لاستیک ایران JA - IRM LA - fa SN - 1563-0633 AU - رشیدی, مرتضی AU - ذوالعلی, فرشید AU - حاج ابراهیمی, فرحناز AD - دکترای تخصصی، اداره تحقیقات و توسعه گروه صنعتی بارز، تهران، ایران AD - کارشناسی ارشد، اداره تحقیقات و توسعه لاستیک بارز، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 24 IS - 98 SP - 45 EP - 58 KW - دوام تایر KW - خستگی KW - پیرشدگی KW - بلت DO - N2 - تایر به دلیل آن‌که مستقیماً با عملکردهایی همچون ترمزگیری، شتاب‌گیری و راحتی سرنشین در ارتباط می‌باشد، یک جزء بسیار مهم و ویژه برای خودرو می‌باشد. افزایش دوام تایر و اهمیت دادن به این پارامتر باعث افزایش امنیت جاده‌ای خواهد شد. نکته قابل توجه این است که عمر خستگی تایر باید همواره بیشتر از عمر سایش آن باشد و اگر عمر سایش افزایش یابد متناسب با آن عمر خستگی نیز باید افزایش می‌یابد. خستگی یک علت معمول در مورد واماندگی تایرهای رادیال با بلت فولادی می‌باشد. پارامترهایی همچون گرما، سرعت، ساختار تایر و پیرشدگی بر روی عمرخستگی تایر اثر گذار می‌باشد. در این مقاله اثر عواملی همچون گرما، سرعت، عمر خستگی و پیرشدگی بر روی دوام تایر و ارتباط بین آن‌ها مطالعه شده است. همچنین نحوه ایجاد ترک و شروع رشد ترک در سر بلت بررسی شده است. در انتها تاثیر تعداد سیم‌های بلت و آرایش آن بر روی استحکام ناحیه بلت نشان داده شده است. در این مقاله نشان داده شده است که عامل مکانیکی به‌خصوص بحث خستگی تایر باعث ایجاد ترک و شروع رشد ترک بر اثر بارهای نوسانی می‌شود. همچنین به علت خاصیت ویسکوالاستیک کامپاند، در نواحی بحرانی تایر گرمای زیادی ایجاد می‌شود که این گرما باعث کاهش عمر تایر می‌شود. همچنین پیرشدگی همراه با گرما باعث کاهش استحکام کششی و تخریب تایر می‌شود. UR - https://www.iranrubbermag.ir/article_111656.html L1 - https://www.iranrubbermag.ir/article_111656_bae2da3bbc464d4d7fcf60ffc121a32a.pdf ER -