TY - JOUR ID - 118752 TI - مروری بر شبیه سازی مقاومت غلتشی در صنعت تایر JO - صنعت لاستیک ایران JA - IRM LA - fa SN - 1563-0633 AU - رشیدی مقدم, مرتضی AD - دکترای تخصصی،اداره تحقیقات و توسعه گروه صنعتی بارز، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 25 IS - 99 SP - 27 EP - 36 KW - تایر KW - مقاومت غلتشی KW - شبیه سازی DO - N2 - مقاومت غلتشی به دلیل تأثیر قابل توجه آن بر مصرف سوخت خودرو در هسته اصلی اهداف توسعه تایر قرار دارد. برخلاف روش تجربی، روش شبیه‌سازی المان محدود  یک روش تخمین ارزان و کارآمد است. با این حال، روش المان محدود می‌تواند به عنوان یک راهکار کاملاً پیشرفته مخصوصاً برای تخمین مقاومت در برابر غلتش شناخته شود. در این مقاله گزارش‌های مربوط به مدل سازی المان محدود از چرخش تایر در طی ده سال اخیر جمع آوری شده است. مقاله با معرفی مقاومت غلتشی، مکانیزم مقاومت غلتشی از جنبه مکانیکی و ضریب مقاومت غلتشی شروع و در ادامه مجموعه کاملی از پژوهش‌های انجام شده در زمینه شبیه‌سازی مقاومت غلتشی به روش المان محدود توسط محققان در طی ده سال اخیر آورده شده است. در نهایت هندسه متقارن دو بعدی و سه بعدی مش‌زده شده از یک سطح مقطع تایر واقعی که در نرم افزار المان محدود شبیه‌سازی شده است به همراه جزییات شبیه‌سازی ارائه شده است.  UR - https://www.iranrubbermag.ir/article_118752.html L1 - https://www.iranrubbermag.ir/article_118752_8d3d7bd20a5e4b8cc66e1d5278b2d552.pdf ER -