TY - JOUR ID - 130991 TI - مدیریت کیفیت جامع قرن بیست و یکم: پارادایم تکوینی JO - صنعت لاستیک ایران JA - IRM LA - fa SN - 1563-0633 AU - مسعودی, احسان AU - بهرامی کیا, قاسم AD - گروه پژوهش مدیریت کیفیت دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 25 IS - 101 SP - 101 EP - 115 KW - مدیریت کیفیت جامع KW - تغییر جدید KW - تعریف کیفیت KW - پارادایم کیفیت KW - چشم‌انداز کیفیت DO - N2 - هدف این مقاله ارائه چارچوب یک پارادایم چهارم در حوزه مدیریت کیفیت است زیرا سه پارادایم فعلی، دیگر برای درک آنچه که در گذشته رخ داده و درک آنچه در حال حاضر در حال رخ دادن است و آنچه که در آینده نیازمند خواهد بود، کافی نیستند. در پژوهش حاضر یک بررسی ادبیات محور بر روی دیدگاه های مختلف مدیریت کیفیت انجام شده است. اصول زیربنایی به سه پارادایم کیفیت منجر شده است. این ادبیات در مورد مدل های چهارگانه برای تعیین سه پارادایم موجود و شناسایی ویژگی های احتمالی پارادایم چهارم، مورد بررسی قرار گرفته است. می توان چهار پارادایم کیفیت در مدیریت کیفیت را تشخیص داد: پارادایم تجربی، پارادایم مرجع، پارادایم انعکاسی و پارادایم تکوینی. استفاده از این پارادایم ها با توجه به زمینه هدف، متفاوت است. آن ها با هم یک مفهوم به نام مدیریت کیفیت جامع را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر، پارادایم تکوینی به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. در مرور ادبیات، نویسندگان از پایگاه داده هفت مجله را انتخاب کردند که عبارتند از: مدیریت کیفیت جامع(مدیریت کیفیت جامع و برتری تجاری)؛ آکادمی مدیریت بررسی؛ مدیریت تولید و عملیات؛ دینامیک های سازمانی؛ مرور کسب وکار هاروارد؛ بررسی مدیریت اسلون و رفتار و عملکرد سازمانی. پارادایم تکوینی می‌تواند فراتر از حوزه مدیریت کیفیت تأثیرگذار باشد. این مقاله بینش‌های جدیدی را در ماهیت مدیریت کیفیت در زمان های تغییر و وضوح در قابلیت استفاده از ایده ها و ابزارهای چهار پارادایم متفاوت در قرن بیست و یکم ارائه می دهد. UR - https://www.iranrubbermag.ir/article_130991.html L1 - https://www.iranrubbermag.ir/article_130991_06804f7a2c52d5d237b01bfd45f0ecd0.pdf ER -