TY - JOUR ID - 60392 TI - تحلیل عامل‌های مؤثر بر تقاضای صنعت تایر کشور در راستای سند چشم‌انداز بیست‌ساله با رویکرد سیستمی و دیماتل فازی JO - صنعت لاستیک ایران JA - IRM LA - fa SN - 1563-0633 AU - شهابی, علی AU - مهدی آبادی, امیر AD - مدیر توسعه و تبلیغات بانک قرض الحسنه رسالت-استان تهران AD - مدیرعامل شرکت ایران سیلندر Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 22 IS - 88 SP - 22 EP - 35 KW - صنعت تایر KW - سند چشم‌انداز 1404 KW - دیماتل فازی KW - مدل‌سازی پویای سیستم DO - N2 - صنعت تایر به‌واسطه‌ی نیاز شدید جامعه‌ها به آن، همواره دست‌خوش تحول‌های عظیمی بوده و مسیر پرپیچ‌وخمی را پیموده است. در این پژوهش، پژوهش‌گر پس از مرور مبانی نظری پژوهش، در پی یافتن عامل‌های مؤثر بر تقاضای تایر در راستای سند چشم‌انداز است. سپس به‌منظور درک متغیرهای تأثیرگذار بر این رابطه و باهدف رسیدن به افق چشم‌انداز 1404 شمسی و با کمک روش دلفی، از رویکرد مدل‌سازی پویایی سیستم‌ها و ترسیم نمودارهای علی حلقوی، یک مدل مفهومی طراحی و تحلیل‌شده است. در ادامه به‌منظور شناخت متغیرهای کلیدی اثرگذار و اثرپذیر بر کل زنجیره، از 5 نفر از خبرگان بهره بردیم و پرسش‌نامه‌های پژوهش، درقالب دیماتل فازی تهیه، توزیع و جمع‌آوری شد. نتیجه‌ها نشان‌دهنده‌ی وجود 9 عامل کلیدی بر کل رابطه‌های دوسویه‌ی تقاضای تایر و تقاضای خودرو بود. بر اساس این نتیجه‌ها از این 9 عامل، 5 عامل بر تقاضای تایر و 4 عامل بر تقاضای خودرو در کل زنجیره تأثیرگذار هستند. هم‌چنین تحلیل‌ها بر این نکته صحه گذاشت که تقاضای تایر در ایران منتج از تقاضای خودرو بوده و بدون آن معنی نخواهد یافت. UR - https://www.iranrubbermag.ir/article_60392.html L1 - https://www.iranrubbermag.ir/article_60392_5ff70e362fbf0f4edae901061c52a432.pdf ER -