شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633239420190823ارزیابی مقدار حفظ فشار باد تایر314100463FAشبنم عزالدیندانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشکده نفت و مهندسی شیمی، گروه مهندسی پلیمرعلی عباسیانعضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی پلیمرJournal Article20190501تنظیم مناسب فشار باد تایر و حفظ آن یکی از عاملهای مهم تأثیرگذار بر عملکرد تایر و مصرف بهینهی سوخت خودروست. تایری که فشار باد آن کم باشد، نمیتواند شکل خود را حفظ کند و در تماس با جاده، تختتر از حد قابلقبول خواهد بود. فشار کم باد تایر باعث انحراف بیشتر تایر در زمان چرخش میشود که این مسأله گرمای درونی تایر را افزایش داده و سبب افزایش مقاومت غلتشی و افزایش مصرف سوخت تا 5 درصد خواهد شد. عاملهای گوناگونی چون دما، زمان تنظیم فشار باد، بار اعمالشده روی تایر در سرعتهای بالا و عملکرد تایر در سطحهای خشک و خیس، عاملهایی تأثیرگذار بر فشار باد تایر هستند. در شرایط ایدهآل، فشار باد تایر در هرماه حدود psi 1 کاهش مییابد؛ این بدان معناست که اگر فشار باد تایر برای مدتزمان 2 تا 3 ماه تنظیم نشود، ممکنست تایر پسازآن مدت، 2 تا psi 3 کاهش فشار را تجربه کند. ازاینرو، بهمنظور اهمیت موضوع، روشهایی برای پایش فشار باد تایر ایجادشدهاند. یکی ازاینروشها، سامانهی TPMS است که روشی برخط، برای پایش فشار باد تایرِ نصبشده روی خودروست. روش آزمون دیگری بهنام ASTM F-1112 نیز برای ارزیابی آهنگ کاهش فشار باد تایرها پیش از نصب روی خودرو تعریف شده است. مطالعهی حاضر، مروری بر عاملهای مؤثر بر کاهش فشار باد تایر و روشهای ارزیابی مقدار حفظ فشار باد تایر است.https://www.iranrubbermag.ir/article_100463_5c4abb1d7fa362f95ca12869323f70e3.pdfشرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633239420190823کائوچوهای مهندسی در تولید فراوردههای ماسک1526100464FAعباس محمدیدکترای مهندسی شیمی، شرکت بعثت، قم، ایرانیاسر امانیشرکت بعثتJournal Article20190213در پژوهش حاضر و با توجه به اثرهای معنادار نوع کائوچوی مورداستفاده بر ویژگیهای کیفی و عملکردی فراوردههای ماسک محافظ، بهویژه طولعمر انبارداری فراورده، به ارزیابی مقایسهای کائوچوهای مهندسی بهعنوان مهمترین متغیرهای طراحی در فرمولبندی آمیزههای لاستیکی موردنیاز پرداخته شده است. برای این منظور، با استخراج 13 معیار ارزیابی (شامل هشت معیار فنی، دو معیار اقتصادی و سه معیار مشعوفساز)، ماتریس ارزیابی و نمودار رادار متغیرها، تشکیل و با تعیین شاخص جذابیت هر گروه از این معیارها، به غربال کائوچوهای مورداستفاده در فراوردههای ماسک دنیا پرداخته شده است. بر پایهی دانش و تجربههای تولیدکنندهی فراوردههای ماسک، شاخص جذابیت معیارهای فنی، اقتصادی و مشعوفساز بهترتیب برابر با 60%، 30% و 10% تعیین شد. ارزیابی فنی کائوچوهای موجود، بیانگر پتانسیل یکسان کاربرد تمامی کائوچوهای موردبررسیست. اگرچه، توجه همزمان به ملاحظههای فنی و اقتصادی تولید ماسک در داخل کشور، بیانگر آن است که جذابیت کاربرد کائوچوهای موردبررسی، از ترتیب پلیایزوپرن (کائوچویی طبیعی)، کلروپرن، اتیلنپروپیلندیان، پلیایزوبوتیلن، پلیسیلوکسان و آکریلونیتریلبوتادین پیروی میکند.https://www.iranrubbermag.ir/article_100464_f8f612c0f04c07100d25048896bb835a.pdfشرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633239420190823ارائهی چارچوبی برای شناسایی و اولویتبندی شاخصهای عملکردی زنجیرهی تأمین پایدار (مطالعهی موردی: شرکت یزد تایر)2737100465FAمحمدرضا فتحیاستادیار دانشکدهی مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانمحمد کریمی زارچیدانش آموخته دکتری مدیریت صنعتی، مدرس دانشگاه میبد، یزد، ایرانمهدی صفری زارچدانشآموخته دکترای مهندسی کشاورزی، کارمند دانشگاه میبد، یزد، ایرانJournal Article20181027توجه به مدیریت زنجیرهی تأمین، گامی مهم برای حرکت بهسمت پایداری در کسبوکار است، چراکه مدیریت زنجیرهی تأمین تمامی مرحلههای تولید -از ابتدا تا مدیریت پایان عمر فراورده- را برمیگیرد و بنابراین تلفیق بحثهای پایداری در زنجیرهی تأمین، تأثیر زیادی در بهبود پایداری کسبوکار دارد. مدیریت زنجیرهی تأمین پایدار، ادغام استراتژیک و شفاف سهبُعد پایداری، در راستای دستیابی سازمان به هدفهای مسؤولیتپذیری اجتماعی، محیطی و اقتصادیست. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و ارزیابی شاخصهای عملکردی زنجیرهی تأمین پایدار است. جامعهی آماری این پژوهش، مدیران و کارشناسان شرکت لاستیک یزد در استان یزد است و تعداد نمونهی آماری انتخابشده 52 نفر است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در این پژوهش، از روش تاپسیس فازی استفاده شده است. نتیجههای پژوهش نشان میدهد که از بین شاخصهای اقتصادی، “افزایش سودآوری”؛ زیستمحیطی، “مصرف انرژی و آلودگی ایجادشده”؛ و اجتماعی، “مسؤولیتپذیری اجتماعی شرکت” دارای بالاترین اولویت هستند. در پایان پژوهش، پیشنهادهای اجرایی و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارائه شده است.https://www.iranrubbermag.ir/article_100465_e7ae03be932a40836ec8c43c65f252c5.pdfشرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633239420190823بررسی استراتژیهای نگهداری و تعمیرات و انتخاب بهترین استراتژی با استفاده از روش ترکیبی BWM و برنامهریزی آرمانی (مطالعهی موردی: یک شرکت فعال در صنعت پلاستیک)3851100466FAهاشم معززاستادیار دانشکدهی مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانمحمد رضا فتحیاستادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهرانامین افتخاریکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدهی مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20180905در دنیای رقابتی امروز و حضور رقیبان فعال در صنایع گوناگون، بهویژه در صنعت پلاستیک، فعالیتهای نگهداری و تعمیرات، اهمیت بسیاری دارند و درصورتیکه فعالیتهای نگهداری و تعمیرات بهدرستی انتخاب و اِعمال نشود، میتواند آسیبهای جدی بر سازمان وارد شود. بههمین دلیل انتخاب یک استراتژی مناسب نگهداری و تعمیرات اهمیت فراوانی دارد. زمانی میتوان به بهترین شکل فعالیتهای نگهداری و تعمیرات را سازماندهی کرد که استراتژی نگهداری و تعمیرات برای هر تجهیز انتخاب شود.<br />در این پژوهش با بررسی صنعت پلاستیک تلاش شده است تا استراتژیهای نگهداری و تعمیرات مناسب برای تجهیزات و قطعهها را بر اساس شرایط سازمان انتخاب کند. در این راستا ابتدا لیستی از تجهیزات و معیارهای مناسب برای بررسی، با کمک گرفتن از خبرگان نگهداری و تعمیرات در صنعت پلاستیک و همچنین مرور مطالعههای پیشین گردآوریشده و با نظرخواهی از افراد متخصص نهایی شد. در این مطالعه استراتژیهای نگهداری و تعمیرات اصلاحی، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، نگهداری و تعمیرات بهرهور جامع و نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان موردارزیابی قرارگرفتهاند. در گام بعد پس از تعیین معیارهای مناسب، با استفاده از روش بهترین و بدترین، وزنهای هر معیار و همچنین وزنهای استراتژیهای موردبررسی در هر یک از معیارها محاسبهشده است. سپس با استفاده از این وزنها و درنظر گرفتن محدودیتهایی، یک مدل برنامهریزی آرمانی برای انتخاب استراتژی مناسب برای هر تجهیز ارائهشده است. درنهایت با استفاده از این مدل برنامهریزی آرمانی، استراتژی مناسب برای هر یک از تجهیزات و قطعهها انتخاب شده است.https://www.iranrubbermag.ir/article_100466_a8b654c7700480db64bc21ce7fef9103.pdfشرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633239420190823نقش ارتباطات بازاریابی دیجیتال در کسبوکارهای تولیدی و صنعتی5265100467FAحسین عباسی اسفنجانیاستادیار گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایرانJournal Article20181019این پژوهش باهدف بررسی ابزارهای ارتباطات بازاریابی صنعتی و کاربرد این ابزارها در شرکتها و کسبوکارهای صنعتی انجام شده است. برای این منظور، از روش تجربی و مطالعهی موردی چندگانه برای بررسی وضعیت موجود ارتباطات بازاریابی دیجیتالی (DMC) در شش شرکتِ صنعتی استفاده شد. برای افزایش اعتبار سازهی پژوهش و بهمنظور بهدست آوردن نتیجهای دقیقتر و کاهش سوگیریها از فن مثلثبندی استفاده شد. دادههای موردنیاز پژوهش با انجام مصاحبه در کارگاههای آموزشی و نیز از سایر منابع اطلاعاتی موجود جمعآوری شد. همچنین، تحلیل دادهها با استفاده از استدلال قیاسی و روش مضمونسازی طی یک فرایند سه مرحلهای کاهش داده، نمایش داده و تأیید نتیجهها انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش سه دیدگاه موجود در ادبیات پژوهش را شناسایی کرد. نخست اینکه هرچند DMC یکی از مهمترین ابزار ارتباطات بازاریابی صنعتیست، ولی شرکتها هنوز از ظرفیت آن بهطور کامل استفاده نمیکنند. دوم، اینکه شرکتها از DMC برای آسانی و افزایش ارتباطات با مشتری، پشتیبانی فروش و ایجاد آگاهی استفاده میکنند. سوم، شرکتها از ابزار رسانههای اجتماعی بهعنوان بخشی از DMC بهاندازهی ابزارهای دیجیتال سنتی استفاده نمیکنند. ارتباطات بازاریابی دیجیتالی، برای دستیابی هدفهای مختلف بازاریابی، ازجمله ایجاد آگاهی نسبت به برند، افزایش فروش، پشتیبانی از فروش و بهبود ارتباط با مشتریان موجود، فرصتی را فراهم میسازد. برای دستیابی به هر یک از این هدفها، ابزارهای مختلف DMC موردنیاز است.https://www.iranrubbermag.ir/article_100467_1e8702dc4a1b403e8e6d6c22975accfe.pdfشرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633239420190823بررسی و ارزیابی تأثیر سرمایهی اجتماعی بر جو سازمانی6680100468FAاحمد عربشاهی کریزیاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانعاطفه زینلیکارشناسی رشته مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20190101هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی سرمایهی اجتماعی با جو سازمانیست. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش و ماهیت توصیفی- پیمایشیست. جامعهی آماری پژوهش، کارکنان بانک ملی شهرستانهای کاشمر و بردسکن است و نمونهی آماری از راه فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی تعیین شده است. روش جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامههای استاندارد است و پرسشنامهی جو سازمانی هالپین و کرافت و پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی ناهاپیت و گوشال مورداستفاده واقع شده است. برای تأیید روایی، پرسشنامه به رؤیت استادان رسید و برای تأیید پایایی نیز به محاسبهی آلفای کرونباخ اقدام شد. آلفای کرونباخ در پرسشنامهی جو سازمانی مقدار 70/0 و در پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی مقدار 88/0 بهدست آمده است که نشان از پایایی قابلقبول پرسشنامهها دارد. پس از جمعآوری دادهها، تجزیهوتحلیل با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شده است. در آمار توصیفی شاخصهای مرکزی و پراکندگی محاسبه شده است و در آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطهی بین متغیرهای پژوهش و آزمون فرضیهها استفاده شده است. محاسبههای آماری با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شده است. نتیجهها نشان میدهد که رابطهی بین سرمایهی اجتماعی و جو سازمانی مستقیم و معنادار است. همچنین بین بُعدهای ساختاری، شناختی و ارتباطی سرمایهی اجتماعی با جو سازمانی، رابطهی مستقیم و معناداری برقرار بوده است.https://www.iranrubbermag.ir/article_100468_452568ada9be14fc96f0df095209aa8f.pdf