2
دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی مکانیک – محقق دانشگاه الزهرا/ تهران
10.22034/irm.2024.424082.1252
چکیده
هدف اصلی این پژوهش پیشگیری ، شناسایی زود هنگام عیوب قابل شناسایی و عوامل خرابی ماشینهای صنعتی است ، حدود سه چهارم از خرابی های ماشین های دوار در صنعت از جمله دستگاههای گران قیمت آزمون تایرمثل درام تست ها که دارای سرعت چرخش غلطک بسیاربالاهستند مربوط به خرابی بلبرینگهای غلتشی است. با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش عملی با مشارکت یک شرکت دانش بنیان ، براساس تکنولوژی شاک پالس و ترموگرافی وضعیت ماشین مد نظر پایش گردید . بررسی ومقایسه و تحلیل فرکانسی نموداربیرینگ غلتشی سالم با نمونه ناسالم انجام شد و در نهایت بازرسی چشمی صورت گرفته خرابی بیرینگ را تایید کرد، در پایش به روش ترموگرافی انجام شده نیز دمای ناحیه شافت دستگاه و مقایسه دمای آن با حدول مرجع خرابی آن نیز تایید شد. با بکارگیری روشهای نوین پایش ، خرابی ها را قبل از توقف و آسیب بیشتر کشف و با داشتن فرصت کافی برنامه ریزی و تعمیرات با هزینه کم صورت می گیرد.