سال “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” گرامی باد

سخن سردبیر

نویسنده

تهران

چکیده

این شماره‌ی نشریه‌ی صنعت لاستیک ایران به‌عنوان شماره‌ی بهار سال 1395 منتشر می‌شود که امیدوارم با تلاش و سعی دست‌اندرکاران آن موفق به چاپ و توزیع آن در اوایل خرداد امسال شویم. در سال گذشته به‌همت جناب آقای مهندس ملایری و مجموعه‌ی همکاران ما در واحد انتشارات شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک موفق به چاپ 5 شماره نشریه شدیم تا عقب‌ماندگی سال‌های گذشته را جبران کرده و از نظر تاریخ چاپ نشریه “به‌روز” یا “به‌فصل” شویم.
بیست سال از تاریخ انتشار این نشریه می‌گذرد و در گذرگاه این تاریخ بیست‌ساله، مدیران مسؤول، سردبیران و شورای دبیران آن تغییراتی داشته است، ولیکن نام نشریه‌ی صنعت لاستیک ایران با نام آقای مهندس فریبرز عوض ملایری گره خورده است. من به‌عنوان مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک بر خود واجب می‌دانم از زحمات این عزیز بزرگوار و هم‌چنین سرکارخانم باقری زاده تشکر و قدردانی نمایم.
سال 1395 از سوی رهبرجمهوری اسلامی ایران به نام “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” نام‌گذاری شده است. نام‌گذاری بعضی از سال‌های گذشته همچون سال 1394 به نام “دولت و ملت- همدلی و همزبانی” نام‌گذاری کیفی بوده است. ولیکن خوشبختانه دولت و مجلس شورای اسلامی در سال 1395 می‌توانند با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، در پایان سال گزارش کمّی و با عدد و رقم از اقدامهای صورت گرفته در راستای تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی تهیه و به رهبر و ملت عزیز ایران ارائه نمایند.
به‌نظر این حقیر و براساس رهنمودهای حضرت آیت ا لله خامنه‌ای،
مهم‌ترین پارامترهای کمّی تلاش در جهت اقتصاد مقاومتی (ازجمله و به‌ویژه در صنعت تایر) عبارتند از:
1- افزایش میزان تولید داخلی در مقایسه با سال‌های گذشته،
2- کاهش میزان واردات تایر در مقایسه با سال 1394،
3- افزایش (و یا شروع) صادرات خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و به‌ویژه کشورهای منطقه.
در جریان برگزاری Tire Tech EXPo 2016ما با دوستانی از عراق و بنگلادش برخورد داشتیم که به‌دنبال شرکت فروشنده‌ی دانش فنی تولید تایر بودند. آیا مجموعه‌ی شرکت‌های تایرسازی داخلی می‌توانند از این فرصت استفاده نمایند یا خیر؟
4- افزایش تعداد کارکنان شاغل در بخش صنعت در مقایسه با سال‌های گذشته (کاهش نرخ بیکاری)،
5- رونق صنایع مرتبط با بازیافت تایر و لاستیک ازجمله رفع موانع تولید شرکت‌های روکش تایر و احداث کارخانه‌های جدید بازیافت تایر و لاستیک،
6- انتقال فناوری تولید تایرهای رادیال باری تمام سیمی و تایرهای رادیال وانتی و SUV بلت سیمی از شرکت‌های معتبر اروپایی به شرکت‌های داخلی (به‌صورت کامل و صحیح مطابق با آن‌چه جناب آقای مهندس مخنفی در شماره‌ی 78 نشریه نوشته‌اند).