در حال حاضر، شبکههای قدرت از قابلیت ذخیرهسازی ناچیزی برخوردار هستند و به همین دلیل، مفهوم V2G که با معرفی خودروهای الکتریکی ظهور پیداکرده است، توجه بسیاری از بهرهبرداران و برنامهریزان را به خود جلب نموده است؛ چراکه میتوان با تجمیع باتریهای تکتک خودروهای موجود در یک پارکینگ شهری، ظرفیت ذخیرهسازی فراوانی را حاصل نمود که میتواند از دید شبکه بهعنوان یک منبع ذخیرهسازی واحد و یکپارچه، مورد استفاده قرار گیرد. ازآنجاییکه این خودروها در شبکه با دو کاربری بار الکتریکی و منبع تولید توان ایفای نقش میکنند بنابراین نقش بسزایی در بهرهبرداری از یک شبکه توزیع دارند. بهعلاوه با افزایش روزافزون ضریب نفوذ خودروهای برقی (هیبرید) در شبکههای توزیع فشار ضعیف، برنامهریزی شارژ/دشارژ باتری آنها بهمنظور حفظ تعادل شبکه و همچنین افزایش سود مالکان خودروها، اهمیت زیادی پیدا میکند. ازآنجاییکه خودروهای الکتریکی میتوانند بهعنوان یک منبع انرژی در ساعات پیک بار به شبکه متصل شوند (V2G) و ضمن مسطح کردن پروفیل توان، افت ولتاژ شینهای شبکه را بهبود بخشند، بهعنوان یکی از مهمترین و در دسترسترین منبع تولید درآمد از دید مالکان آنها به شمار میآیند. اگر برنامهریزی شارژ/دشارژ خودروها بهطور نامنظم باشد، توان کشیده شده از فازها نامتعادل شده و علاوه بر افزایش میزان هارمونیک و افت کیفیت توان شبکه، میتوانند باعث خاموشی سراسری و ناپایداری امنیت آن نیز بشوند.
پرهیزگار, پارسا. (1401). برنامهریزی و مدیریت بهینه شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی به منظور کاهش هزینه بهرهبرداری و ارائه خدمات جانبی به شبکه. صنعت لاستیک ایران, 26(106), 49-66. doi: 10.22034/irm.2022.159793
MLA
پارسا پرهیزگار. "برنامهریزی و مدیریت بهینه شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی به منظور کاهش هزینه بهرهبرداری و ارائه خدمات جانبی به شبکه". صنعت لاستیک ایران, 26, 106, 1401, 49-66. doi: 10.22034/irm.2022.159793
HARVARD
پرهیزگار, پارسا. (1401). 'برنامهریزی و مدیریت بهینه شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی به منظور کاهش هزینه بهرهبرداری و ارائه خدمات جانبی به شبکه', صنعت لاستیک ایران, 26(106), pp. 49-66. doi: 10.22034/irm.2022.159793
VANCOUVER
پرهیزگار, پارسا. برنامهریزی و مدیریت بهینه شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی به منظور کاهش هزینه بهرهبرداری و ارائه خدمات جانبی به شبکه. صنعت لاستیک ایران, 1401; 26(106): 49-66. doi: 10.22034/irm.2022.159793