بازاریابی رسانه های اجتماعی و ارزش ویژه برند محصولات لاستیک ایرانی: تبیین نقش قابلیت های شرکتی و هم آفرینی ارزش مشتری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده حضرت نرجس، دانشگاه ولی عصر رفسنجان، رفسنجان، ایران

10.22034/irm.2024.406785.1233

چکیده

در عصر حاضر، پیشرفت فناوری های اطلاع رسانی و به خصوص بازاریابی رسانه های اجتماعی در صنایع مختلف و به ویژه در صنعت لاستیک، می تواند ارزش آفرینی و قابلیت های شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد، که این موضوع لزوم بهره گیری از این متغیرها را جهت موفقیت شرکت ها و به تبع آن ارتقا ارزش ویژه برند را هر چه بیشتر آشکار می کند. بر این اساس هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازاریابی رسانه های اجتماعی بر ارزش ویژه برندمحصولات لاستیک ایرانی با توجه به نقش قابلیت‌های شرکتی و هم آفرینی ارزش با مشتری می باشد. روش پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و به‌صورت همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مصرف کنندگان لاستیک بارز در شهر کرمان تشکیل می دهند. نمونه آماری تحقیق تعداد 384 نفر از مصرف کنندگان می باشند. روش نمونه گیری، نمونه گیری تصادفی، وابزار پژوهش چهار پرسشنامه است که روایی و پایایی آنها موردتایید قرارگرفت، و نهایتا تعداد 356 پرسشنامه جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج تحقیق بیانگرآن است که قابلیت های شرکتی و هم آفرینی ارزش نقش میانجی را در ارتباط بین بازاریابی رسانه های اجتماعی و ارزش ویژه برند محصولات لاستیک ایرانی ا ایفا می کند. همچنین استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی بر قابلیت های شرکتی، هم آفرینی ارزش و ارزش ویژه برند تاثیر گذار است و قابلیت های شرکتی و هم آفرینی ارزش بر ارزش ویژه برند تاثیر گذارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات