طراحی یک مدل تاب‌آور زنجیره تامین بشردوستانه بر اساس مدل پارادایمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران

10.22034/irm.2024.411762.1238

چکیده

هدف: در میان بلایا، همه‌گیری‌ها تاثیرات مخربی بر زندگی و زیرساخت‌های انسانی و افزایش تقاضا برای پاسخ به کمک‌های بشردوستانه دارند. دولت‌ها و سازمان‌ها موظف‌اند از طریق زنجیره‌های تامین بشردوستانه برای تامین کمک‌های بعدی این اختلال‌ها وارد میدان شوند. تاب آوری زنجیره تامین بشردوستانه می تواند به عنوان یک راهکار مناسب برای حل این مسائل باشد. بنابراین هدف این مطالعه یافتن مدل پارادایمی تاب آوری زنجیره تامین بشردوستانه در بیماری‌های همه‌گیر و بررسی علی ابعاد و روابط این مدل بوده است.
روش: روش تحقیق این پژوهش آمیخته از نوع کیفی و کمی است. بر این اساس با استفاده از نظریه داده بنیاد مدل پارادایمی تاب آوری زنجیره تامین بشردوستانه در سازمان‌های ارائه دهنده خدمات بشردوستانه ایجاد شد. سپس این روابط بین مقوله های اصلی به روش دیمتل تعیین گردید.
یافته ها: بر اساس نتایج مقوله «راهبردها» تعامل بیشتری (هم از لحاظ تاثیرپذیری و هم از لحاظ تاثیرگذاری) نسبت به سایر مقوله‌ها داشت. همچنین مقوله «عناصر مداخله‌گر» با توجه به تعداد روابط خروجی از آن کمترین وابستگی را نسبت به دیگر مقوله‌ها داشت ولی سایر مقوله‌ها به آن وابستگی شدید دارند. همچنین مقوله «راهبردها» با توجه به تعداد روابط ورودی به آن بیشترین وابستگی را نسبت به سایر مقوله‌ها دارد ولی دیگر مقوله‌ها به آن وابستگی کمی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات