1
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه محقق اردبیلی
10.22034/irm.2021.319307.1158
چکیده
در این پژوهش قصد بر این است تا تأثیر مدیریت ریسک بازار و ریسک تجاری سازی بر عملکرد توسعه خدمات جدید بررسی شود. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 1080 نفر از مدیران و کارکان شرکت بیمه ایرن میباشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 284 نفر به دست آمد که این تعداد نفر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری مفاهیم مورد نظر از پرسشنامه استفاده شد و با استفاده از آزمونهای آماری، توصیفی و استنباطی، دادههای گردآوریشده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی پرسشنامهها بر اساس روایی سازه و همگرا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار SmartPLS انجام گرفت. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که مدیریت ریسک بازار بر عملکرد توسعه خدمات جدید تاثیر مثبت دارد. همچنین ریسک تجاری سازی بر عملکرد توسعه خدمات جدید تاثیر مثبت دارد.
Keizera, Jimme A., Johannes IM Halman, and Michael Song. From experience: applying the risk diagnosing methodology." Journal of Product Innovation Management 19, no. 3: 213-232 (2002)
Cierpicki, S., Wright, M., & Sharp, B. (2002). Managers’ Knowledge of Marketing Principles: The Case of New Product Development. Journal of Empirical Generalisations in Marketing Science, 5, 771-790.
Salavati, M. T. (2016). Improving New Product Development Performance by Risk Management. Journal of Business & Industrial Marketing, 418-425.
Ulrich, K. T. & Eppinger, S. D. (2004). Product design and development . Third Edition. New York, McGraw-Hill.
Mu, Jifeng, Gang Peng, and Douglas L. MacLachlan. Effect of risk management strategy on NPD Technovation 29, no. 3: 170-180 (2009).
O’connor, . C., & Rice, M. P. (2013). Comprehensive Model Of Uncertainty Associated With Radical Innovation. Product Innovation Management, 30, 2-18.
Schulte ,J. & Hallstedt, S. (2018). Risk Management Practices in Product Development Companies, In: Proceedings of Norddesign
ندری، کامران و محرابی، لیلا (1397). بررسی أنواع ریسک و مدیریت ریسک در نظام بانکداری اسلامی، راهبرد، 54، 160-181
رمضانی، بیاناله؛ کریمخانی، مسعود (1394). استراتژی درتوسعه محصولات و خدمات بانکداری الکترونیکی (NPD)نظام بانکی، مجموعه مقالات دومین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی، شرکت پژوهشی طرود شمال.
Duval, J. (2013). Eight Simple Steps For New Product Development. London. , 7_ 22
Hartley, R.H.,
Marketing Mistakes and Successes, 10th ed. Wiley,New York, NY
Ayala-Cruz, J. (2016). Project Risk Planning In High-Tech New Product Development. Academia Revista Latinoamericana De Administración, 29(2), 110-124.
Oehmen, J., Olechowski, A., Kenley, C., & Ben-Daya, M. (2014). Analysis Of The Effect Of Risk Management Practices On The Performance Of New Product Development Programs. Technovation, 38(8), 441-453.
Park, Y. H. (2010). A Study of Risk Management and Performance Measures on New Product Development. Asian Journal on Quality, 11(1), 39-48.
Browning, T. R., Deyst, J. J., Eppinger, S. D., & Whitney, D. E. Adding value in product development by creating information and reducing risk. Engineering Management, IEEE Transactions on, 49(4), 443-458 (2002).
Moenaert, Rudy K., Amoud De Meyer, William E. Souder, and Dirk Deschoolmeester. R&D/marketing communication during the fuzzy front-end. Engineering Management, IEEE Transactions on 42, no. 3: 243-258 (1995).
Kim, Y., & Vonortas, N. S. (2014). Managing risk in the formative years: Evidence from young enterprises in Europe. Technovation, 34(8), 454-465.
Meyerowitz, B.E., Chaiken, S., The effects of message framing on BSE attitudes, intentions, and behavior. Journal of Personality and Social Psychology 52 (3), 500–510 (1987).
Cooper, R.G., Kleinschmidt, E.J., Benchmarking the firm‟s critical success factors in new project Journal of Product Innovation Management 12 (5), 374–391 (1995).
Ricondo, I., Arrieta, J. A., & Aranguren, N. (2006). NPD Risk Management: Proposed Implementation to Increase New Product Success. Technology Management Conference, IEEE International. 2006.
Doering, D.S., Parayre, R. (2000). Identification and assessment of emerging technologies. In: Day, G., et al. (Eds.), Wharton on Managing Emerging Technologies. Wiley, New York
Gibson D. and Gurr G., (2001). “Quicklook” Assessment of greater Adelaide’s assets & challenges for accelerated technology-based growth, Adelaide Knowledge Hub Project, Final Report, November, pp. 16–18.
Trzmielak D.M. (2013). Commercialization of knowledge and technology – determinants and strategies [in Polish], Lodz University Press, Łódź, pp. 179–180.
Mansor, N,. Norbaya, S., Kazuhiro, O. (2016). Risk Actors Affecting New Product Development (NPD) Performance in Small Medium Enterprises (SMEs), IJRRAS. 27(1), 18-25.
فتحی عبداللهی، محمد (1395). تاثیر مشارکت مشتری بر عملکرد توسعه محصول جدید با استفاده از روش فرا تحلیل. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده مدیریت و حسابداری
سیف الهی انار, ناصر, & قاسمی همدانی, ایمان. (1400). تاثیر مدیریت ریسک بازار و ریسک تجاری سازی بر عملکرد توسعه خدمات جدید. صنعت لاستیک ایران, 26(104), 63-73. doi: 10.22034/irm.2021.319307.1158
MLA
ناصر سیف الهی انار; ایمان قاسمی همدانی. "تاثیر مدیریت ریسک بازار و ریسک تجاری سازی بر عملکرد توسعه خدمات جدید". صنعت لاستیک ایران, 26, 104, 1400, 63-73. doi: 10.22034/irm.2021.319307.1158
HARVARD
سیف الهی انار, ناصر, قاسمی همدانی, ایمان. (1400). 'تاثیر مدیریت ریسک بازار و ریسک تجاری سازی بر عملکرد توسعه خدمات جدید', صنعت لاستیک ایران, 26(104), pp. 63-73. doi: 10.22034/irm.2021.319307.1158
VANCOUVER
سیف الهی انار, ناصر, قاسمی همدانی, ایمان. تاثیر مدیریت ریسک بازار و ریسک تجاری سازی بر عملکرد توسعه خدمات جدید. صنعت لاستیک ایران, 1400; 26(104): 63-73. doi: 10.22034/irm.2021.319307.1158